maandag 10 juli 2017

Een nieuwe lockmachine, maar welke? (A new serger, but which one?)



!!!!!Dit is een oude blogpost. Inmiddels heb ik mijn Juki MO1000 ingeruild voor een Babylock. Naar aanleiding hiervan heb ik een tweede blogpost geschreven waarin ik nogmaals de twee machines met elkaar vergelijk en uitleg waarom ik mijn Juki MO1000 heb ingeruild!!!!!

!!!!! This is an old blogpost. I have exchanged my Juki MO1000 for a Babylock. I have also written a new blogpost with a new comparison and an explanation on why I turned in my Juki MO1000!!!!!!! 

Ik mocht voor mijn verjaardag een nieuwe lockmachine uitkiezen. En mijn lief knipperde niet met zijn ogen toen ik zei dat dit ongeveer even veel als mijn naaimachine zou kosten. Lucky me! En zo begon mijn zoektocht naar een nieuwe overlock. Het aantal uitgebreide reviews is eigenlijk vrij beperkt en niemand is ooit echt negatief of kritisch. Toch is iedereen wel eens op zoektocht geweest. Het is vooral daarom dat ik een blogbericht schrijf. Over hoe ik tot de keus voor mijn nieuwe lockmachine kwam. Waarom ik voor deze koos en niet voor een andere.

For my birthday I got to choose my own gift: a new serger! And my love did not even blink when I mentioned it might just cost the same as my sewing machine. I could not believe my luck! So my search for a new serger started.



TO CONTINUE IN ENGLISH PLEASE SCROLL DOWN 

Waarom een nieuwe lockmachine?
Ik had al een lockmachine, een Gritzner 788. Deze schijnt identiek te zijn aan de Lewenstein 700de, een machine die veel geroemd wordt onder naaisters in facebookgroepen. Op zich is er niks mis met deze overlock. Het is een goede startersmachine voor een mooie prijs. Hij is makkelijk in te rijgen en doet wat ie moet doen. Maar.... ik ben geen starter meer. Al een aantal keren was ik de grenzen van mijn overlock tegengekomen. Het differentieeltransport werkte niet optimaal bij het maken van een badpak, na ieder hobbeltje in mijn naaiwerk sloeg hij even steken over en de draadspanning instellen was altijd wel een dingetje. Kortom ik wilde een sterkere stabiele machine.

Nu had ik dus het geluk dat ik een behoorlijk vrij budget kreeg van mijn lief. Dit betekende dat ik geen compromissen op mijn wensen hoefde maken. Eén van die wensen was een inrijgsysteem op lucht, waarbij de onderdraden er doorheen geblazen worden. Hoewel ik nooit echt problemen heb gehad met inrijgen, was het ook niet mijn favoriete bezigheid. Bovendien: ik hoop over 20 jaar (lees: als ik een leesbril nodig heb en een simpele naald inrijgen al een uitdaging is) nog steeds te naaien. Dit systeem was dus mijn minimale eis.Na een online voorselectie kwam ik uit op de Babylock Imaginé en de Juki MO1000. Twee merken die bekend staan om hun oerdegelijke lockmachines.

Draad in het gaatje, op de knop drukken en...klaar!

Er zijn ook verschillen tussen de twee machines. De Babylock Imaginé past volledig automatisch de draadspanning aan. Dit doet ze continu, dus ook als je in één ruk naait over verschillende stofsoorten en diktes. Oftewel inrijgen en locken zonder zorgen. De Juki heeft geen automatische draadspanning maar wel iets anders dat mij aansprak: een geluid en trilling reducerend design. Ik naai in een zijkamer van de woonkamer. Heel handig, dan kan ik nog een oogje in het zeil houden bij mijn meiden. Maar als mijn lockmachine op volle kracht draait dan beginnen ze nog wel eens te mopperen omdat ze de tv niet goed horen (want laten we eerlijk zijn, niets maakt kinderen zo zoet en tevreden als de tv, zodat je zelf rustig door kan naaien ;)...

Uitproberen
Na de online voorselectie was het tijd om te gaan uitproberen. Om met mijn eigen ogen te zien of die automatische draadspanning echt zo geweldig is en om te horen of dat geluidsreducerende geluid echt zo stil is. Want pas door met een machine te werken weet je hoe het voelt en of het klopt voor jou.

Van tevoren had ik een lichte voorkeur voor de Babylock Imaginé. Deze zou ik kunnen kopen bij mijn vertrouwde dealer voor een goede prijs. Ik kreeg de mogelijkheid om tijdens mijn naailessen de Babylock Imagine van mijn naaidocente uitgebreid te testen. De steek was mooi, de automatische draadspanning werkte perfect en er waren nog steeds wel wat (kleine) aanpassingen aan de steek te maken. En toch.... het was geen liefde op het eerste gezicht. De Babylock Imaginé is een krachtige lockmachine en dat voel en hoor je. Ik schrok van het geluid en de snelheid.

Dus besloot ik beide machines naast elkaar uit te proberen. Dit deed ik bij Vos Naaimachines in Emmen, een naaimachinewinkel waar ik nog niet eerder was geweest.. Het was een prettig bezoek. Ik kreeg alle tijd om te proberen, kon alles vragen en kreeg een duidelijk beeld van de verschillen tussen de twee lockmachines. De dealer liet zelf geen voorkeur blijken, maar hielp mij wel een goed gefundeerde keus te maken. Mijn keus viel uiteindelijk vol overtuiging op de Juki MO1000

Mijn keus: Juki MO-1000


Waarom ik voor de Juki MO1000 koos en niet de Babylock Imaginé.
Eigenlijk was de keus vrij snel gemaakt toen ik beide machines naast elkaar gebruikte. Waar de Babylock voor mij voelde als een wild paard dat ik nog moest temmen, zo voelde de Juki direct als een trouw werkpaard. Elke naaister zal dit gevoel herkennen. Dat je je machine op de naaitafel neerzet en intuïtief voelt hoe het pedaal, mes en naald reageren. Dat gevoel staat nergens in de lijstjes met kenmerken, maar is wel een heel zwaar wegende factor. iMsschien wel de belangrijkste bij het maken van een keuze. Maar naast deze 'klik' waren ook een aantal objectieve punten (die voor mij van belang waren) waarop ik de Juki MO1000 beter vond.

Automatische draadspanning of... liever niet?
Eén van de belangrijkste vragen vooraf was of ik de automatische draadspanning nu een genot of eerder een last zou vinden. Ik was echt onder de indruk van de automatische draadspanning van de Babylock. De steek was keer op keer prachtig. Maar... dat was hij bij de Juki ook. Daarvoor hoefde ik de draadspanning niet te veranderen. In ieder geval niet op katoen, viscose, badpak stof of flubberige viscosetricot. De steek van de Juki liep zelfs iets mooier en strakker langs de stofrand. Dit laatste is een stukje persoonlijke voorkeur, hoe strak je de steek langs de stofrand wilt. Op de Babylock Imagine kan dit ook naar de gebruikersvoorkeur afgesteld worden door de dealer/reparateur. Maar zoals de machine afgesteld is, daar moet je het wel mee doen. Je kunt het tussendoor niet zelf aanpassen. Zelfs door het mes smaller of breder te zetten verandert dit niet. De steek wordt dan automatisch ook smaller of breder op de Babylock. Mijn gevoel zei me dat automatische draadspanning niet bij mij past en dat ik hier toch liever zelf invloed op heb. Daarom ging uiteindelijk mijn voorkeur uit naar de zelf instelbare draadspanning van de Juki MO1000.

Zelf controle over de draadspanning


Geluidsniveau
Juki claimt een trillings en geluidsreducerend design te hebben gemaakt. Dit was één van de voornaamste redenen dat de Juki op mijn shortlist kwam te staan. Met recht! De Juki staat inderdaad heel stabiel op de tafel, terwijl de Babylock op vol vermogen echt gaat wandelen (niet dat ik snel op vol vermogen zou locken, want oh wat gaat dat snel....maar toch...) Ook het geluid van de Juki is aanzienlijk minder hard dan de Babylock. Muisstil is hij natuurlijk niet, maar ik kan nog wel een gesprekje voeren met mijn meiden zonder stem te verheffen. De eerste keer dat ik op de Babylock Imaginé naaide, schrok ik van het geluid. Ik vreesde boze blikken iedere keer als ik zou naaien. Met de Juki MO1000 hoef ik me daar niet druk om te maken. Op geluid en stabiliteit wint de Juki het voor mij met voorsprong.

Verlichting
De verlichting op de Juki MO1000 en de Babylock Imaginé is ook een duidelijk verschil. Juki heeft led verlichting en de Babylock niet. Op zich geen probleem, want zo'n gloeilampje van de babylock is prima te vervangen door een ledlampje. De locatie van de verlichting is echter wel een minpunt van de Babylock Imaginé. De lamp bevindt zich namelijk niet waar je het nodig hebt, boven het naaivlak. De Juki heeft twee lichtpunten, zowel boven het naaivlak als rechts ernaast. Op gebied van verlichting wint de Juki het voor mij dan ook absoluut!

Veel licht! (en een groot opvangbakje)
Inrijgen
Beide machines zijn heel makkelijk in te rijgen. De boven en onderdraden worden door de machine geblazen. Het mechanisme werkt intern iets anders, maar het effect is hetzelfde. Je stopt de draad in een gaatje en met één druk op de knop vliegt de draad er doorheen.

binnenwerk
Beide machines hebben daarnaast ook een naaldinrijger (ook dat gaat vast handig zijn als ik later een leesbril nodig ben...) De naaldinrijger van de Babylock vergt iets meer handigheid. Je moet deze tegen de naald blijven houden terwijl je ondertussen de draad vast moet 'haken'. Het is iets waar je waarschijnlijk heel snel handigheid in krijgt, maar je hebt hier dus wel echt beide handen bij nodig. De naaldinrijger van Juki is iets gebruiksvriendelijker.  Je klemt de naaldinrijger vast om de naald en vervolgen heb je je handen vrij om de draad er in vast te haken. Wat betreft inrijgen wint de Juki het daarom voor mij van de Babylock.

Naaldinrijger
Het is nu waarschijnlijk wel duidelijk dat ik vol overtuiging voor de Juki MO1000 koos. De Juki MO1000 wint het voor mij op meerdere vlakken. Het is simpelweg een hele krachtige stabiele, stille en gebruiksvriendelijke overlock.

Handig! Al je gereedschap bij de hand!

Mocht je dit nu lezen in een zoektocht naar een nieuwe overlock en je denkt: 'die Juki MO1000 wil ik ook!' Onthoud dan: dat wat voor mij heel belangrijk is, dat hoeft het voor jou niet te zijn. Ik ben een dusdanige controlfreak dat ik liever geen perfect werkende automatische draadspanning wil. Maar misschien is dat iets dat juist perfect bij jou past. Voor mij was het geluidsniveau van belang, maar misschien is dat voor jou niet van belang. De klik met een naaimachine of overlock is vaak doorslaggevend en vooral ook heel persoonlijk. De enige manier om jouw droomlockmachine te vinden is door naar een naaimachinewinkel te gaan en te proberen. Veel plezier!

ENGLISH

I already owned a serger. A fairly good starter serger, which was easy to thread and did all it needed to do. But I am not really a starter anymore and I started to stumble upon its limitations: the differential feed not working that well on a bathing suit, skipped stitches after hitting a small bump and having to fiddle with the tensions all the time. I simply wanted something stable and strong.

I was very lucky to have a large budget so that I would not have to make any compromises on my wishlist. The one thing that I definitely wanted was the very easy 'threading on air' feature. Even though I do not mind threading my machine I really wanted this.  After some online research two machines ended up on the shortlist: the Babylock Imaginé and the Juki MO1000. Two brands known for making strong and reliable sergers. But they also have their differences as well. The Babylock Imaginé has auto tension, which means it adjusts the tension all by itself, no matter what fabric. The Juki MO1000 does not have that, but it does have something else: a sound and vibration reducing design. As I sew right next to the livingroom sound can be a real issue. 

After making the shortlist it was time to give those machines a try. To see if auto tension really is as wonderful as is claimed and to hear how silent a sound reducing design really is.

First I got to try the serger I was gravitating towards, the Babylock Imagine. My sewing teacher let me try hers during a class. This was great as I could really try any stitch as much as I wanted to, without a salesman looking over my shoulder. I loved the auto tension. It delivered perfect stitches every single time, with any fabric. Still..... it was not love at first sight. It is a powerful serger and this is something you can feel and hear. I was taken aback by the speed and sound of this serger.

As I was not in love immediately with the Babylock, I decided to visit a sewing machine dealer to try both machines side by side. This is where I did fall in love...with the Juki MO1000.

Why the Juki MO1000 and not the Babylock Imaginé?

The choice for the Juki was made almost instantly as I tried out both sergers side by side. Whereas the Babylock Imaginé felt like a wild horse to be tamed,  the Juki felt like a workhorse... working my way. It was love! Every sewist will recognize this feeling. As if the machine and you are in sync. You know how the knife and needles will work their way through your fabric as you push the pedal. You will not find this feeling in the lists of specs online. But it is maybe even the most important factor in choosing your machine.

Besides my personal 'feeling' about the Juki MO1000, there were other, more objective, factors in which this machine is the better for me.

Auto tension
Auto tension has made me going back and forth. I really could not decide if it would be a blessing or a curse for me. I found it works perfectly. Stitches were consistently good on the Babylock. But....stitches were equally good on the Juki, without changing the tensions. Actually I liked the stitches a little better on the Juki. It followed the edges of the fabric so sharply. The dealer mentioned that this is also possible on the Babylock Imagine. He could simply change the settings of the Babylock to my preference. But the reality is that the way the machine is set, that is what you get. For example moving the knife on the babylock does not change the width of the fabric within the stich but changes both the width of fabric and stitch. I realised I like to have more control. Auto tension is simply not for me.

Sound and stability
Juki claims to have a vibration and sound reducing design. And it delivers just that! Of course it is a serger, so it does make noise. But definitely not as much as the Babylock. Also it is very stable. The Babylock starts moving around the table as soon as you really hit the pedal. Juki MO1000 stays where it is. Having a serger that allows me to hear what is going on in the livingroom and even have conversations while using it definitely is a big pro in my books! 

Lighting
Juki also wins on lighting. Babylock Imagine has regular lighting whereas Juki has led lighting. In itself not a very big problem, as you can change the lightbulb of the Babylock for a led lightbulb. But the position of the lighting on the Juki is better as well. Babylock Imagine has one lightbulb which is not where you expect and need it to be. It is actuallly placed right beside your workspace, instead of right above it. Juki MO100 has two led lights, one of which is right above the workspace.

Threading
Both machine have the very easy 'threading on air' feature. Internally it works a little different, but the result is the same, you drop your looper threads into a little hole, push a button, and that is it. Both machines also offer a needle threader. I found the one on the Babylock Imagine a little trickier to use. You really need both hands while using it as you have to continuously press the needle threader on the needle. The needle threader on the Juki clasps around the needle so you can use both hands to put your thread in it. 

So I guess now it is clear that I wholeheartedly choose the Juki MO1000 over the Babylock Imaginé. It wins on several aspects for me. This really is my dream serger.

So.... maybe you stumbled upon my blog while looking for a new serger. And you might think: I want that Juki MO1000 too! Remember: the things that are important for me, might not be the things most important for you... I am such a control freak that I did not want auto tension that actually works like a dream. But you might just love it! I sew next to the livingroom, so sound is an issue, but maybe sound is of no importance to you. The intuitive feeling I had while using this serger is very personal and this might be different for you. The only way to find your dream serger is to go to a dealer and try! In my opinion you cannot go wrong with either the Babylock Imaginé or the Juki MO1000. Have fun!

9 opmerkingen:

  1. Ik heb mijn juki mo1000 nu twee jaar en heb nog geen seconde spijt gehad van de aankoop. Het is gewoon zo'n heerlijke machine!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te weten! Tot nu toe ben ik echt dolgelukkig met mijn juki!

      Verwijderen
  2. Vrouw, wat een vergelijkende studie zeg!
    Ik help me nog steeds uit de brand met mijn starterslock van Janome, maar ooit hé, ooit, dan laat ik me gaan aan het goeie gerief - haha, ik keek al bij 'mijn' dealer, godzijdank, die mens verkoopt blijkbaar ook Juki ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, grondig is wat ik ben! Kort en bondig ligt niet binnen mijn mogelijkheden ;) Fijn als je dealer de juiste keuzes biedt, voor ooit....

      Verwijderen
  3. Mooie vergelijking! Ik heb getwijfeld tussen dezelfde machines en bij mij was de klik met de Babylock groter. Nu ik geen naaikamer meer heb (de baby mag ook zijn eigen plekje) is dat lawaai in de huiskamer wel jammer maar eigenlijk klaagt niemand erover. Ik waarschuw wel eventjes als iemand aan't tv kijken is en dan gaat het volume van de tv gewoon eventjes iets harder. Door een matje eronder te leggen, gaat de machine trouwens ook niet lopen als je voluit gaat ;)

    Ik ben in elk geval blij met de aankoop van een overlock in een hogere prijsklasse want ik vind het verschil wel de moeite, zowel in gebruiksgemak als in de de mooie steek die je krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het hè, die klik is uiteindelijk het belangrijkst! Zou ik de klik met de Babylock hebben gehad, dan had ik prima kunnen leven met wat ik de minpuntjes vond. Beide machines zijn geweldig goed!

      Verwijderen
  4. Twee jaar later is het nu. Ik ben inmiddels ook opzoek naar een goede vervanger voor mijn lewenstein lockmachine. Ik hoor van gebruikers van de juki 1000 dat de automatische draadinrijger vaak verstopt. Over de babylock lockmachines lees ik bijna geen ervaringen. Wat zijn jullie ervaringen en tips voor mij? Heel graag hoor ik reacties!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb de babylock 17 jaar gehad en heeft mij nog nooit in de steek gelaten, goede machine 1 minpuntje vond ik de rolzoom hij liep dikwijls van de stof af, vooral bij dunne stof, na 17 jaar trouwe dienst heb ik hem nu ingeruild voor de Bernina L460 een stevige machine maar rijgt niet automatisch in, maar heeft helder ledlicht
    Griet Hanja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen Hanja! Zo belangrijk een machine die doet wat jij nodig hebt!

      Verwijderen