dinsdag 13 juni 2017

The world is her red carpet



Als er iemand is die een jurk met sterallures kan dragen alsof dat een vanzelfsprekendheid is dan is dat wel de oudste dochter. De feestoutfit voor de oudste krullenbol deed dan ook zeker niet onder voor die van de jongste dochter. Ze kreeg eindelijk een al heel lang vurig gewenste maxi jurk. En niet zomaar één... eentje met maxi zwier: de Top Knot dress van Chalk & Notch.


My eldest girl has the rare talent to be able to wear a gown as if it is her every day wear. The whole world is her red carpet. So as you can imagine the partyoutfit for my eldest was no less festive the the one for my youngest girl.... I finally made her something she had been asking for so long: a maxi dress. Not just any.... a Top Knot maxi dress!

TO CONTINUE IN ENGLISH PLEASE SCROLL DOWN.


Al tijden wilde ik een Top Knot jurk maken. Elke versie die ik zag, vond ik mooi. De jurk heeft een wat losser vallende stijl, kleine plooien bij de schouders, aangeknipte mouwen en knoopjes aan de voorzijde (praktisch!!!). Normaal gesproken zou ik de jurk met een kortere rok maken. Maar voor een feestjurk mag je uitpakken en dus werd het de maxi versie. Dat ik een immense lap stof tot mijn beschikking had hielp ook mee..... Want een maxi cirkel rok dat vreet stof.


Hoe kwam dat nu dat ik zo'n grote lap van die prachtige stof had liggen, vraag je je af? Mijn stoffenverzameling is de afgelopen jaren gestaag gegroeid. Sommige stoffen worden direct na aankoop onder de naaimachine gestoken. Anderen liggen wat langer op de kast te 'rijpen', zoals deze See You at Six viscose. Oorspronkelijk had ik hem gekocht met een project voor mezelf in gedachten. Maar tot mijn spijt moest ik vaststellen dat de stof mij niet staat. Door de aanwezigheid van oker en zalmroze had ik had gehoopt dat het wel zou gaan. Maar de harde blauwe kleur overheerste teveel en dat is precies een kleur die niet bij me past. Dus de stof belande in de kast om te wachten op zijn beurt. En die kwam, en hoe! Want deze stof en dit patroon zijn echt de perfecte match!


Net als de feestjurk voor de jongste werd ook deze jurk met een deadline genaaid. Toch heb ik geen moment de deadline gevoeld. Dit is volledig te danken aan de fijne kwaliteit van stof en het patroon met een geweldig duidelijke handleiding. Alle merktekens pasten perfect. Moeiteloos paste alles in elkaar.  In katoen zou ik het zelfs aandurven om dit zonder te spelden in elkaar te zetten.... Echt een feest om te naaien!

Tot de zoom dan....want een maxi cirkelrok op één lengte krijgen en omzomen dat is wel een klein dingetje.... Allereerst heb ik de jurk 2 dagen laten uithangen, en dat was maar goed ook. Op sommige plekken was de rok bijna 10 cm uitgerekt! Dat moest vervolgens afgespeld en bijgeknipt worden. En toen moesten er nog enkele meters smal omgezoomd worden. Een goed moment om mijn nieuwe rolzoomvoet uit te proberen. Een naaivoet die nog wel wat oefening vraagt, zeker met een stof die deels schuin van draad is geknipt. Maar uiteindelijk lukte het (goed genoeg) en kon het feest beginnen.



Wat was het genieten om mijn meisje te zien zwieren en dansen in deze jurk! Ook al valt de jurk tot bijna aan de grond, geen moment is ze er over gestruikeld. Ik verdenk haar van een vorig leven als jonkvrouw. Ze draagt de jurk met een gemak en elegantie die niet zou misstaan op een rode loper.


Helaas is een lange jurk niet geschikt voor elke dag. Ik stelde nog voor om hem na het feest in te korten. Maar dat was natuurlijk een belachelijk idee...En geef haar eens ongelijk! Des te meer reden om extra vaak feest te vieren deze zomer! En voor mij om snel meer Top Knot jurken te maken met een minder lange rok of...een jumpsuit, want dat kan ook met dit patroon!


Naainotities
Patroon: Top Knot Romper, Dress and Tunic van Chalk and Notch. I maakte maat 4, verlengd naar maat 6 voor het bovenstuk en maat 7 voor de rok. Maten van de draagster: bovenwijdte 55cm, lengte 124cm.
Stof: Viscose 'Flowers Blauw' van See You at Six, mouwboorden Cloud9 Cirrus Solids Petal

ENGLISH

Ever since this pattern came out I wanted to make it. I loved every single Top Knot dress or romper that I saw. It has a loose casual style, beautifull details like the shoulderpleats and sleevecuffs and it has a front button closure (practical!!!). Usually I would make the normal skirt length. But as this is a party dress I decided to go maxi! The fact that I had quite a lot of fabric had something to do with it as well.... A maxi circle skirt really takes a lot of fabric!



How come I had so much fabric that I could make a maxi circle skirt, you wonder? My fabric stash has been slowly growing over the past few years. Sometimes a fabric is immediately transformed into a garment. Sometimes it ends up in the stash waiting for the right project to come along. As was the case this time. Originally I bought this See You at Six rayon with some selfish sewing on my mind, hence the amount. But unfortunately the colours did not suit me that well. I had hoped the oker and salmon speckles would make it work. But the cool blue was simply too overpowering. So I had to change my plans. I am so happy I did. The fabric has a mediumlight weight and a lovely drape, which makes is perfect for this pattern!  It truly is a match made in heaven. 



Like the other partydress this dress was also sewn with a deadline. Yet I did not really feel stressed out at all. Thanks to the good quality of the fabric and the perfect pattern with very good instructions the sewing went incredible smoothly. Every notch matched perfectly. In cotton I would even dare to make this without pinning it... It really was a party to make this dress.



Well, untill I got to hemming it... because getting the hem of a maxi dress straight and neat is something else.... As I expected the dress became very uneven after letting it hang for 2 days. There were differences up to 10 cm!! So I ended up carefully pinning and cutting it. The only daunting task left was hemming.... a couple of metres. The perfect occasion to try out my narrow hem foot. I found this foot a little tricky, but in the end I succeeded, more or less.... Party time!



It was such a pleasure seeing my girl twirling and dancing in this dress. Even though the dress goes to the floor, not once did she trip. I suspect her of having been a medieval duchess in a previous life. Unfortunately the dress is not the most practical for everyday life. I offered to shorten it to normal lenght after the party. That was a ridiculous idea..of course... What was I thinking?! I cannot blame her... All the more reason to have plenty of parties this summer! And for me to soon make another, with a normal skirt length...or a romper.... Gosh I love this pattern!


Small sewing facts:
Pattern: Top Knot Romper, Dress and Tunic by Chalk and Notch. I made size 4 which I lengthened to size 6 (bodice) and size 7 (skirt). My girl measures bust 55cm, length 124cm
Fabric: Rayon 'Flowers Blue' at See You at Six, cuffs Cloud9 Cirrus Solid Petal

19 opmerkingen:

  1. Wow, prachtig. Het heeft meteen zo veel meer hè, met die lengte, zo gracieus. Ik denk dat Helena zoiets wel zou zien zitten . Als ze de praktische overwegingen even opzij zet .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Erg praktisch is het inderdaad niet.... Maar oh zo mooi!

      Verwijderen
  2. Just beautiful and the perfect fabric choice! XO

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you! In the end I am so glad this fabric did not suit me... Though it would make a very nice Farrah dress as well, wouldn't it....

      Verwijderen
  3. Amai, dat is mooi gedaan! Heerlijk om haar zo blij te kunnen maken, denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Echt genieten ineerdaad om te zien hoe ze in deze jurk straalt!

      Verwijderen
  4. Ik zag het al op instagram of facebook passeren, ik vind het echt een knap exemplaartje. Zeer goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Vanaf het moment dat ik hem om de paspop hing was ik direct verliefd.

      Verwijderen
  5. This is amazing! It's so chic! And the fabric is beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen