vrijdag 10 november 2017

Zitzak - beanbag (+tips voor het vullen)

In oktober werd onze oudste krullenbul zeven. Groot feest in huis met bijbehorende grote cadeautjes. Deze zitzak was zeker de grootste van allemaal, zowel in formaat als succes (of nou ja hij staat zeker in de top 3 samen met de fingerling aap en de doos lego friends...). Hoe heerlijk is dat wegkruipen op een zitzak met een boek (of tablet ;)...)?

After counting down months, weeks and days big sis finally celebrated her seventh birthday last october.  Something we celebrated big time. With big parties come big presents. This beanbag definitely was the biggest present she got. Big in size but also a huge succes (though it is kinda hard to compete with a fingerling monkey or a big box of Lego Friends) Nothing can really beat snugling up in a bean bag with a good book (or a tablet/ ipad ;)...)

TO CONTINUE IN ENGLISH PLEASE SCROLL DOWN

Zo'n zitzak is dus echt een project in de categorie kleine moeite met groot plezier. Het zit in no-time in elkaar. Ideaal als je wel iets zelfgemaakt wil geven maar in de drukte van de voorbereidingen voor diezelfde verjaardag er eigenlijk geen tijd voor hebt.


Patroon
Voor deze supersimpele zitzak gebruikte ik deze tutorial (hier een nederlandse vertaling, die waarschijnlijk onrechtmatig gebruik maakt van de foto's van het origineel :\) Ik vergrootte de afmetingen iets, naar 90cm × 125cm. Zo heeft hij precies het juiste formaat voor een 7 jarige (en stiekem kruip ik er zelf ook graag op).


Stof     
Het was me al wel eens verteld en tijdens een bezoekje werd het bevestigd: bij Kwantum liggen hele leuke stoffen. Perfect voor home deco. Hippe printjes, goede prijs-kwaliteit. Hier haalde ik dus de stoffen: een stevige katoen en een zachte veloursachtige stof.

Geen ideale combi, want in de ene zit wat rek en de andere niet. Tijdens het naaien moest ik dus wat foefelen, maar wat je aan de buitenkant niet ziet dat is er niet, toch?


Vulling
Ik gebruikte 150 liter EPS parels als vulling. Eps is ietsje duurder dan tempex (die in de poef ging) maar de kwaliteit is ook beter. De bolletjes glijden soepeler langs elkaar (hierdoor een beter plof effect) en het verliest minder snel volume. Maar tempex kan ook prima en is iets vriendelijker voor de portemonnee (en niemand die het ziet).


De zitzak lijkt in eerste instantie slap gevuld, maar die leegte vul je zelf op zodra je er in neerploft. Teveel vulling is juist oncomfortabel. Ik bedacht me, te laat, dat het maken van een binnenkussen wel handig zou kunnen zijn. Als iemand nu per ongeluk die rits open trekt dan vliegen de bolletjes door de kamer...

Tips voor het vullen
Die bolletjes die lijken een eigen leven te leiden. Met de hand overscheppen is eigenlijk niet te doen. Dus een plan van aanpak is handig. Om zonder knoeien te vullen heb je nodig.

  • stevige brede plakband
  • sterk elastiek (haarelastiek werkt ook)
  • een stevige brede koker (pringles bus, pvc buis)
  1. Maak de opening van de zak eps parels vast aan de ene kant van de koker. Zorg dat er geen bolletjes langs kunnen lekken. Dit deed ik met de brede plakband, zo kon het ook niet los schieten.
  2. Maak de opening van de zitzak aan de andere kant vast. Ik sloot de rits precies zodat het er omheen paste en maakte dit vast met een haarelastiek van mijn meiden. 
  3. Nu kun je gewoon door de buis beginnen te gieten. Zorg hierbij dat de kant van zitzak goed om de koker blijft zitten. 
Op deze manier is het echt zo gedaan, zonder al teveel geknoei. En kun je lekker... neerploffen!

Patroon: 30 minute beanbag door Project Nursery
Stof: Kwantum
Vulling: 150 liter EPS parels bij Rovul

ENGLISH

Pattern
A bean bag is really the type of project that requires minimal effort but has a great outcome. It comes together in no-time at all. Perfect if you want to give something handmade but do not really have the time. Who actually does have time leading up to a birthday and all its preperations?


Filling
Styrofoam pearls.... they seam to lead a life of their own... I used 150 litres to fill this bean bag. It may seem as if it is too little when the beanbag is not in use, but this emptiness is actually needed. It gets filled up as soon as you sit down in it. Too much filling is actually uncomfortable. I realised, too late, that it might have been a good idea to make an inside pillow. Now there is only one blind zip between the styrofoam pearls and my girls... 



Pattern
For this super easy beanbag I used this tutorial by Project Nursery. I wanted to make it a little bigger, so I adjusted the size to 38 x 50 inches. It turned out the perfect size for our seven year old (and even I can secretly snuggle up on it).

Tips for filling
Handling those styrofoam pearls can be tricky, they easily go wandering. Simply filling it one hand at a time is not an option. So you need a plan! To fill your beanbag with as little mess as possible you need.




  • strong broad tape
  • strong elastic (hair elastic will do fine as well)
  • firm tube (like a pringles casing)
Proceed as follows:
  1. attach the bag of pearls to one side of the tube with the tape in a manner that no pearl can escape
  2. attach the other side of the tube to the beanbag. Close the zipper as much as possible and wrap the elastic around the fabric and tube, so no pearl can escape.
  3. Pour the pearls into the bean bag. Be sure to keep the bean bag attached to the tube.
In this way you can fill your bean bag without a big mess. And you can simply... plunge down into your bean bag!

11 opmerkingen:

  1. Wat een toeval! Mijn metekindje verjaart zondag en vroeg mij of ik geen zitzak voor haar kon maken... Ik zal nu maar van ja zeggen, zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doen! Supersnel klaar en hier echt een grote hit. Kleine zus wil er ook één...

      Verwijderen
  2. Ziet er heeeeerlijk uit! Maar idd wel riskant zo zonder binnenzak 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is echt een groot succes! Kleine zus wil er ook één, dus dan naai ik direct ook twee binnenzakken en giet ik deze over.

      Verwijderen
  3. Tof!
    Waar heb je de vulling gekocht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! De vulling kocht ik bij Rovul. Ik voeg het direct even toe aan het blogbericht 😊

      Verwijderen
  4. Thx voor de tip. Na mijn laatste zitzak heb ik nog 2 weken bolletjes gevonden :)
    Nog een vraagje, is hij zo echt groot genoeg voor een volwassene of zou je hem dan nog iets groter maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, graag gedaan! Voor een volwassene zou ik hem nog wel iets groter maken. Ik ben klein en pas er net op. Iets ruimer zou net beter zijn.

      Verwijderen
  5. Amai, die is keimooi jong!!! Bedankt voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mooi ! ,hoe groot moet ik m maken voor volwassene ? (ben slecht in afmetingen bepalen) die van deze foto is 125 x 90 ,wat zou de afmetingen zijn voor een volwassene ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Oei dat is voor mij ook een beetje een gok. Ik vermoed dat je een mooie grootte hebt als hij 160x110 is.

      Verwijderen