maandag 17 oktober 2016

Bunny dress




 Op de één of andere manier schijn ik te denken dat ik van mooie rustige kleren in zachte tinten hou. Maar als ik in mijn stoffenkast of hier op mijn blog kijk, dan bewijs ik mezelf toch echt het tegendeel. Elk seizoen val ik wel weer voor een drukke digitale print. Eerder dit jaar kon ik deze schattige konijntjes echt niet laten liggen. Mijn dochter hoor je niet klagen.

Somehow I seem to believe that I like clothes that are not too busy in soft and light colours. However when I take a look in my fabric stash or a quick look on my blog then I could not be further from the truth. Every season I cannot help myself and simply have to buy a busy digitally printed fabric. Earlier this year these cute bunnies were added to my stash. My daughters are certainly not complaining!



Bij het zoeken naar patronen voor de herfst bladerde ik weer eens door mijn Ottobre's. De klik met dit patroon was gauw gemaakt. Ik kocht deze editie dan ook speciaal voor dit patroon, maar was het inmiddels alweer vergeten. Een A-lijn tussen tuniek en jurkje in. Met een leuke bovenpas die talloze mogelijkheden voor colourblocken biedt. Of je maakt hem uni in een mooie rustige zachte kleur.... of.... je maakt er een konijnenjurk van!



Patroon en aanpassingen
Ik heb de maattabel gevolgd en heb een maat 104 verlengd voor mijn bijna 6 jarige. Wel heb ik de halslijn van maat 110 gevolgd. Het patroon heeft driekwart mouwen, niet praktisch voor de herfst/winter. Ik heb dan ook de mouwen verlengd. Vervolgens kwam ik er achter dat de mouwen wel wat breed waren.  Dit heb ik opgelost door de mouwzoom te rimpelen af te werken met een biesje. Dan de afwerking van de split op het achterpand..... Tja ik kwam er niet helemaal uit met de beschrijving dus heb ik maar gewoon gedaan wat mij logisch leek. Het enige wat ik zeker weet is dat dit anders is dan de beschrijving.




Ik laat de foto's verder voor zich spreken en ga gauw verder met onze herfst/winter collectie :) Ik ben fan van dit patroon en zou maar zo ook een wat minder hysterische variant kunnen gaan maken. Of niet.....

Patroon: Ottobre 6/2015, patroon 14 Ruusunen jurk
Stof: Konijntjestricot van Stoffenelf, Antraciet mêlée punta di rome van Dinie Kleine



ENGLISH

While going through my sewing magazines and patterns this Ottobre dress pattern caught my eye, again.... I actually bought this issue especially for this pattern and then completely forgot about it. It is somewhere between tunic and dress lenght. It has a lot of potential for colourblocking. Or you can make a single colour one in a soft tone...or... you turn it into a bunny dress!!!



Pattern review
The pattern has a relaxed fit without looking too wide or too big. I followed the sizing chart and made a size 104 which I lengthened to a size 116. The neckline looked very narrow so I decided to use the size 110 neckline. The sleeves are 3/4 length. Great for spring or autumn, but I want my girl to wear this over winter. So I lengthened the sleeves to the desired lenght. Then I found out the sleeves were actually quite wide, too wide..... Perfect for 3/4 sleeves, but not for long sleeves. So I gathered the sleeves at the hemline and finished them with binding. The instructions for the slit at the back really puzzled me. I simply did not get it, sometimes sewing can make me feel so stupid. So I decided to finish the slit the way I felt right. It worked :) 




And that is all about this project. I am off making our AW 16/17 collection. I love this pattern, so I might just make another one with a little less hysteric print..... or not ;)




Pattern: Ottobre 6/2015, pattern 14 Ruusunen
Fabric: Bunny jersey at Stoffenelf

17 opmerkingen:

  1. Leuk jurkje! Dat patroontje ga ik ook eens opzoeken in mijn Ottobre's want het is me niet opgevallen in het tijdschrift zelf ☺

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtig.... die stofjes van jou zijn veel mooier dan in de ottobre ;)
    toppertje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superpatroontje lijkt me dat! Is die ottobre nu nog verkrijgbaar id winkel? Anders ga ik me die snel ook aanschaffen 🙃

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super leuk ! Hysterische konijnen iT is !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Jammer dat ik niet genoeg stof had voor een legging erbij.... Dat was pas echt hysterisch geweest ;)

      Verwijderen
  5. Ik heb er ook overheen gebladerd zo te zien, hij viel me nog nooit op, maar super leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Grappig dat zoveel er overheen bladerden. Hij sprong er voor mij direct uit.

      Verwijderen
  6. Oh zo mooi, ik denk dat ik die ga onthouden voor een poezenstofje dat hier nog ligt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi en schattig kleedje. Lijkt me zalig om te dragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtig! en zeker in combinatie met het effen stukje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Zonder dat effen stukje zou het lijnenspel van deze jurk volledig verloren zijn gegaan.

      Verwijderen