donderdag 11 januari 2018

Party outfit for cute girls



De kerstvakantie is nogal tegenstrijdig, tenminste.... als het op outfits aankomt... Aan de ene kant is ze gevuld met pyjama dagen, maar dat is voor een andere blogpost. Aan de andere kant wordt er gestraald in feestkleren. Dit jaar lukte het me op het nippertje om nog wat te naaien. En ik ben zo blij dat ik dat heb gedaan. Voor mij is dat echt het gouden randje aan de feestelijkheden om mijn meisjes te zien stralen in iets zelfgemaakt.

Christmas break calls for very diverse outfits. On the one hand days are filled hanging around the house in our pj's (more about those in another blogpost). On the other hand it is the time of the year to really dress up. This year I managed to sew my youngest a last minute party outfit. I am so happy that I spend some time on this outfit. It really adds that silver lining to any party to see my girls shine in something self-made!

TO CONTINUE IN ENGLISH PLEASE SCROLL DOWN

En kijk nu hoe schattig dit is!? Jaja, ik ben bevooroordeeld, moeder zijnde enzo, maar toch.... Een heerlijk jurkje voor de jongste, met een lekker eigenwijze korte lengte, maar toch klassiek en feestelijk door de pofmouwen. En dan ook nog die mooie asymetrische knoopsluiting die bovenaan in een mooie punt eindigt.

Patroon
Het patroon voor het jurkje haalde ik uit de Knippie. De keuze voor dit patroon was een beetje een gok. Maar mijn twijfel was echt nergens voor nodig. Eenmaal af klopte het plaatje helemaal. Ik maakte de jurk in maat 104 en verlengde dit naar 110. De mouwen bleken te wijd en te lang, dus versmalde en verkortte ik ze wat. Ik ben behoorlijk fan van het patroon. Het is geen snel en simpel project. De rimpels, de zeven knoopsgaten en het doorgronden van de kenmerkende technische en enigszins summiere Knippie werkbeschrijving vraagt best wat tijd. En ook het knippen eist wat extra aandacht. In eerste instantie had ik alle belegdelen allemaal in spiegelbeeld geknipt.... En dat lag niet aan het knipvoorbeeld ;)

Maar een naaisel dat iets meer moeite kost, geeft minstens zoveel voldoening. De rimpeldetails, de mooie zoomafwerking aan de binnenzijde, de doorlopende print, de perfecte knoopsgaten (Pfaff Expression 3.5 for the win!). Mijn hart maakt een sprongetje bij dat soort details.



Stofkeuze
De stof is een stretch satijnkatoen, ook van Knippie. Een prachtige stof met een warme oranje rode kleur, subtiele glans, glitters in de paddenstoelen en een  winterse print. Een echte kerststof als je het mij vraagt! Maar ook niet te kerstig. In tegenstelling tot de lelijke kersttruien kan deze jurk na kerst nog prima gedragen worden. Tijdens het verwerken liep ik wel tegen een foutje aan. De print bleek schuin gedrukt. Balen vind ik dat. Voor dit jurkje heb ik geen rekening gehouden met de recht van draad gehouden. Ik wilde toch echt dat de rendieren horizontaal zouden lopen in plaats van moeizaam naar boven te moeten klauteren. Bovendien is een doorlopende print dan welhaast onmogelijk zijn geweest.
De stof, al twee keer gewassen, de paddestoelen glitteren en de stof glanst nog steeds. En.... woohoo voor een doorlopende vos!


Voor de oudste maakte ik nog een rimpelrokje uit de reststof. Ik had net genoeg, dus die werd wel schuin van print geknipt. Hier bevinden de rendieren en vossen zich nu in een heuvellandschap ;) Maar behalve de printfout, niets dan lof over deze stof. De jurk heeft al een aantal wasbeurten doorstaan en houdt zich zeer goed!

Niet alleen mijn meisjes straalden in hun feestoutfits. Zelf straalde ik ook in een zelfgemaakte outfit. Maar dat is voor een volgende blogpost.

Patroon: jurk 22 uit Knippie okt/nov 2017
Stof: Stretch satijnkatoen Fairytale van Knippie

ENGLISH

Just look how cute she looks in this dress!? I know, I am a bit biased, being her mother and all, but still...  It is such a darling dress, classic and festive with the puff-sleeves and gathers. But not too classic either with a length that sits somewhere between dress and tunic. I love this sassy short length on my girl. And that asymmetrical closure that ends in a point at the neckline is just such a nice feature.




Pattern
The pattern for this dress comes from the dutch sewing magazine Knippie. At first I wasn't sure about this pattern and if it would suit my girl. But there was absolutely no need to have doubts. Once finished and on I totally fell in love with it. I made size 104, which I lengthened to a size 110. The sleeves turned out to be too wide and too long. So I narrowed and shortened them to my taste. This dress is not a quick and easy project, with all the gathering, seven buttonholes, and the rather basic and technical instructions. Already the cutting requires a clear head, which I obviously did not have... I only found out that I cut the facing in mirror image when I tried to sew the thing together... Totally my fault... the cutting diagram is spot on! But in the end all those details that take so much time make this dress so pretty. Somehow I always forget how satisfying 'slow' sewing can be. The gathering, the nice seam finishing, the continuous print, the perfect buttonholes (Pfaff Expression 3.5 for the win!). Those details really make my heart sing!



Fabric
The fabric for this dress is actually also designed by the dutch sewing magazine Knippie. It is a stretch sateen cotton. The fabric has such a warm orange colour, a slight sheen, glittery mushrooms and a true winter print. The perfect fabric for Christmas,. But not too 'Christmassy', unlike those ugly Christmas sweaters this dress can still be worn afterwards. While working with the fabric I found out that the fabric was not printed straight. For this dress I ignored the straight grain. I wanted my reindeer to walk horizontal instead of struggling uphill. I also made a gathered skirt of the leftover fabric for my eldest daughter. I only just had enough left so I had to cut this straight and those reindeer are doomed for an uphill struggle ;) Other then this flaw I am very satisfied with this fabric, it holds up pretty well in the washing machine as well.

It was so nice to see my girl glowing in her partydress. But she was not the only one showing up in a self-made dress.... I did too! But that is for my next blogpost!

Pattern: dress 22 from Knippie oct/nov 2017
Fabric: Stretch sateen cotton 'Fairytale' by Knippie

27 opmerkingen:

  1. Prachtige jurk en rok !!
    En van zo’n scheve print kan ik ook enorm balen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      De scheve print verraste me echt, twijfelde zelfs of het niet eigenlijk scheef hoorde. Het is verder namelijk echt een kwalitatief goede stof.

      Verwijderen
  2. Waw! Dat ziet er heel professioneel uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig! Wat een leuk origineel jurkje, mooi die knopen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Hoera voor automatische knoopsgaten, dat heeft mij echt wel over mijn knoopsgatenangst heen geholpen :)

      Verwijderen
  4. Mooi en lief!

    Op het rokje zijn de schuine lijnen eigenlijk wel leuk, net alsof het rondom loopt...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Zo had ik het nog niet bekeken. Altijd goed, even omdenken :)

      Verwijderen
  5. Fan van jouw krullenbol zeg, ik vind het een geweldig ontwerp, dat patroon en die stof 'dient' er gewoon voor! Ik werkte deze week ook iets af met een scheve print... ik word daar gewèldig lastig van eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! In katoen op maatje 104 kun je nog wel een beetje sjoemelen met een scheve print. Maar op grotere maten of in tricot zou dat funest zijn. En dat is natuurlijk geen gezicht een scheve print...

      Verwijderen
  6. Oh, prachtig! Dat jurkje stond ook al op m'n misschien-te-maken-lijstje, toevallig heb ik die Knippie. Als ik het hier zo zie, zeg ik meteen yes! Wat het resultaat betreft dan toch, want in een jurkje met meer werk heb ik dan weer geen zin. ;-) Zou het nog mooi zijn voor mijn smalle 9-jarige of is het toch iets te kinderlijk, wat denk jij?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik twijfelde ook over tot welke leeftijd deze leuk zou zijn. Voor mijn bijna 5 jarige is het perfect. Voor mijn 7 jarige dan weer niet. Maar dat is ook omdat zij echt in het tricot kamp zit ;) Voor een 9 jarige zou je, denk ik, heel goed moeten nadenken over hoe je het combineert om het wat stoerder te maken. Ik vind het trouwens wel hipper/vlotter vallen dan een echte A lijn jurk (wat ik op peuters heel schattig vind, maar op grotere meiden wat minder). En als ze smal is ook even goed meten! Voor mijn gevoel hadden de schouders op mijn smalle meisje nog wel iets smaller gekund. En wat betreft dat meer werk... Zoveel meer was het ook weer niet 😉

      Verwijderen
    2. Super, da's een antwoord waar ik wat mee kan! Misschien is het toch eerder iets voor mijn schattig nichtje! ;-)

      Verwijderen
  7. Zo mooi en prachtig afegewerkt. Ook herkenbaar de moeilijkere dingen geven mij ook de meeste rust tijdens het naaien en super voldoening achteraf.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige jurk! Ik grijp ook altijd naar snel klaar projecten en nu toevallig aan een jurk uit verschillende patronen bezig. Wat meer nadenken, wat trager, maar ik zal zoveel meer tevreden met mezelf zijn 😊.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk jurkje en de asymmetrische sluiting is een prachtig detail.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo schoon!!! En ja, zo een wat uitdagender projectje kan ook wel erg voldoeninggevend zijn... Alleen schiet de tijd er altijd voor over waardoor ik toch nogal geneigd ben naar iets dat vooruit gaat. Als het dan niet meteen af geraakt, vergeet ik na een tijd weer waar ik gebleven was en geraak ik niet terug begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tijd en naaien zijn niet altijd elkaars beste vrienden... Ik ben van het type naaister die eerst afmaakt voordat een nieuw project gestart wordt. En daarnaast vaak een echt ingewikkelder project in de naailessen En dan kun je het dus ook niet laten liggen ;)

      Verwijderen
  11. echt een leuke. tof om ook minder bekende patronen te zien in blogland, zo is uw meisje uniek gekleed

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh, echt wel mooi!!! Dat stofje en het patroontje lijken voor elkaar gemaakt en wat staat ze er prachtig mee!!

    Ohhhh, van die prints die bij het knippen ineens niet recht blijken te zijn... argghhh!!! Daar kan ik me behoorlijk in opwinden!! en dan maar zoeken naar de beste manier van knippen... hier is het in elk geval helemaal goed gekomen!! Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ja een scheve print is echt zo irritant. Gelukkig was dit geen tricot, want dan kom je er echt niet mee weg om gewoon scheef te knippen...

      Verwijderen
  13. waauw!!!!!!!!!!!!!!
    ik ben er dol vanaf het eerste moment!

    BeantwoordenVerwijderen