maandag 18 juni 2018

Finally Frederique

Eindelijk... eindelijk... een inhaalslag. Patronen die ik ooit kocht en nooit gebruikte, ze komen steeds meer uit de kast. En zo kwam ook de Frederique uit de kast. Ik had er dan ook al een jaar stof voor klaar liggen.  Tijd voor actie!

Finally...finally... time to catch up. Patterns that are collecting dust, they finally make it to my cutting table. So finally I picked up the Frederique dress. Even the fabric had been waiting for more than a year... This dress had been on my mind for so long. Time for some action!

TO CONTINUE IN ENGLISH PLEASE SCROLL DOWN

De Frederique jurk heeft vele opties, dus koos ik voor de meest simpele: de mouwloze omkeerbare versie. Met kraagje, dat wel... Nadat ik, met deze blouse, mijn aversie tegen kraagjes overwon, kan ik net zo goed nog even doorgaan, toch?  Ik vind deze simpele versie van de jurk geweldig. Al is het maar omdat het echt in no-time in elkaar zit. Geen gedoe met knopen, ritsen of zomen. In elkaar stikken, omkeren en je bent eigenlijk al klaar! Beetje overdreven natuurlijk.... het kraagje en de linten moesten nog wel gemaakt, maar toch. Terwijl het resultaat er juist super chique uitziet, omkeerbaar en al, dat maakt altijd indruk.


Stofkeuze
De stoffen werden specifiek voor deze jurk gekozen. Ik denk dat ik geïnspireerd raakte door deze jurk van madame Compagnie M. zelf! Ik kocht ze bij Mondays Milk in de sale. Mooie katoen van Cloud9, biologisch en van zeer mooie kwaliteit. Heel fijne stof om te verwerken en dragen. Kreuken zijn er zo uit weggestreken. Heerlijk!


Naainotities
Zoals gebruikelijk moest ik het patroon aanpassen voor mijn smalle dochter van zeven. Ik maakte maat 5 en verlengde dit met 6 centimeter. Verder veranderde ik niets. Wel wil ik nog één aanpassing doen. Hoe mooi het ook is zo'n striklint, praktisch is het niet. Als volwassen vrouw is het al lastig om een strik achter op je rug te maken. Voor een zevenjarige is dat welhaast onmogelijk. Dus wil ik nog een drukknoop vastnaaien zodat de dochter tenminste niet ineens in haar ondergoed staat wanneer de strik onverhoopt los raakt. Verder zou ik bij een volgende versie bovenaan iets versmallen en het armsgat aanpassen/kleiner maken. Ik kan me voorstellen dat de jurk prima valt met mouw, maar nu klopt het net niet helemaal. Dit is precies waarom ik altijd een beetje terughoudend ben bij patronen die zowel met als zonder mouwen getekend zijn. Het kan meestal niet voor beide opties helemaal perfect passen. Maar deze jurk zit toch behoorlijk goed. Ik ben waarschijnlijk de enige die dit opvalt en het is dus meer mijn perfectionisme aan het woord voor een volgende versie ;)


En nu komt de grote test of mijn grote meis de jurk net zo mooi vind als ik. Deze klassieke stijl draagt ze niet vaak. Maar ze was wel heel enthousiast, dus ik ben benieuwd!

Patroon: Frederique jurk van Compagnie M.
Stof: katoen 'Water Land Reflection yellow' en 'Water Land Float navy' (uitverkocht) van Cloud9 Fabrics bij Mondays Milk

ENGLISH

The Frederique dress pattern has so many options. So I choose the simplest version: the sleeveless reversible dress. With a collar though... After I got past my dislike of collars with this Nina blouse, I might as well continue making collars, right? I love this simple version of this pattern. No hassle with buttons, zippers or seams, it really gets together in no-time at all! Cut, stitch, turn right side out and you are done!!! OK, that is a bit exaggerated , there is a collar and two ribbons, but still it is pretty quick. And the result looks so fancy! Somehow reversible dresses always get a lot of admiration. If only they knew this is the lazy seamstress dress ; )


Fabric
The fabrics were specifically chosen for this dress. I guess I got inspired by this dress by Madame Compagnie M. herself. I bought them at Mondays Milk on sale. Beautiful cottons by Cloud9 Fabrics, organic and of very good quality. A lovely fabric to work with and very comfortable to wear. So easy to iron out any wrinkles as well! And did I mention it is organic? Yes I did, but somehow I always love my organic makes a little better, so I better mention it again : )



Sewing notes
As usual I had to make some adjustments for my slender daughter of seven. I made size 5 width and lengthened this with 6 cm. Besides that I did not change a thing. But I might just make one adjustment. Those ribbons on the back are very pretty, but are not very practical. If I already find it tricky to make a pretty tie on my back, it is next to impossible for a seven year old. So I will probably add a hidden press fastener so at least my girl will not be standing next to naked if the ribbons might come undone. Also, next time I might make a adjustment to the sleeve opening. There is a bit of gaping. I think the sleeve opening is perfect if you add the sleeves though. This is what I am always weary about when a pattern comes with both a sleeveless and sleeve option. A sleeve opening can never be perfect for both options. Nevertheless it does not bother me that much, this is just me being perfectionist....



And now comes the big test. Is my curly-head going to love this dress as much as I do? She does not usually wear this rather classic style. But she did sound really enthousiastic about this dress.  So we will see...

Pattern: Frederique dress by Compagnie M.
Fabric: cotton 'Water Land Reflection yellow' en 'Water Land Float navy' by Cloud9 Fabrics at Mondays Milk

6 opmerkingen: