dinsdag 12 februari 2019

The Roho Blouse by Coffee + Thread




Ik hoefde niet lang na te denken toen er een testers oproep kwam om de Roho Blouse voor Coffee + Thread te testen. Vanaf moment één was ik verliefd op de bijzondere zoom en de dramatisch wijde mouwen. Ik kon gewoon niet wachten tot het patroon echt in de verkoop zou komen. Dus ik sloot me aan bij het testers team. En dat heb ik geweten!

I did not have to think twice when a tester call came for the Roho Blouse by Coffee + Thread. I simply loved the interesting hemline and dramatic sleeves! I did not want to wait patiently for this pattern to release. So I joined the testing team. And testing is what we did! 


Het team werd uitgedaagd door een polar vortex, griep epidemieën en hals belegdelen die een eigen leven leken te leiden. We maakten ontelbaar veel halsbeleggen. Ik hoor je denken: 'een halsbeleg is toch gewoon een kopie van de halslijn?' Maar dat bleek nog niet ze simpel bij een halsbeleg voor raglanmouwen. Zelf maakte ik twee blouses, uit exact dezelfde stof. Bij de eerste kreeg ik hele rare afstaande puntjes op de schouder bij de hals. De tweede versie, die je hier ziet, is vrijwel perfect. Ik had nog een derde kunnen maken, als mijn stof niet helemaal op was. Want na deze versie werden er nog wat kleine aanpassingen gedaan aan de hals zodat deze nu echt helemaal perfect plat ligt.


Naainotities
De maattabel plaatst mij in maat 4 en dat is wat ik maakte. Ik koos voor versie B met de aangerimpelde zoom aan de voorzijde en 7/8 mouwen. Ik deed geen enkele aanpassing. De blouse heeft een losse pasvorm waardoor ik geen rekening hoef te houden met mijn bredere heupen. Bij een volgende zal ik waarschijnlijk wel een aanpassing doen aan één van de schouders. Mijn schouders zijn namelijk ongelijk. Doordat er geen ritsen of knoopsgaten aan te pas komen is dit patroon heel geschikt voor beginners die een klein beetje uitdaging zoeken. Netjes en secuur naaien is wel vereist, zeker om de schouders en halslijn mooi te laten vallen.

Stofkeuze
Op de één of andere manier eindigde deze stof van See You at Six als stof voor een proefversie. Toen ik het kocht was ik er hopeloos verliefd op... om vervolgens niet te weten wat ik er mee wilde maken. Ik had het kunnen weten, want eigenlijk houd ik helemaal niet zo van grill patronen, zelfs niet in een subtiele koper uitvoering. Hoewel ik de stof en de kleuren prachtig vond, zag ik het simpelweg niet voor me.... Tot ik ineens een match zag met de Roho blouse. Ik vind de blouse prachtig met deze stof, en ik vind de stof prachtig in deze blouse. De katoen geeft de blouse een mooie meer gestructureerde look. Maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat dit patroon nog mooier is in een meer soepele stof, zoals viscose of tencel.


Patroon details
Aangezien ik mee-testte aan dit patroon vind ik het mijn plicht om iets meer te vertellen over de Roho Blouse. Dit is een blouse met opties, waardoor je veel verschillende looks kan maken. Er zijn 3 mouwlengtes. Er zijn twee opties voor de zoomlijn: losvallend of met een aangerimpelde zoom aan de voorzijde. Afhankelijk van je keuzes is dit een prachtige losse vloeiende blouse of een meer gestructureerde blouse met dramatische mouwen. De Roho blouse kan zowel casual als chic gedragen worden. Het is helemaal aan jou!

Patroon: The Roho Blouse van Coffee + Thread
Stof: Cotton lawn 'Grill Copper' van See You at Six (uitverkocht)

ENGLISH

The testing process encountered all kinds of hurdles along the way, like a polar vortex, a flu epidemic and sticky shoulders. We made countless facings, so the neckline would stay flat. I actually made two blouses, from the exact same fabric. The first one had shoulder seams sticking out at the neckline. This one is pretty much perfect. I could have made a third, if I would not have run out of fabric.  After this version the neckline got some slight adjustments so the neckline is really perfect now!

Sewing notes
The size chart put me in a size 4 and that is what I made. I made view B with the gathered front hem and 7/8 length sleeves. I did not make any adjustments. I is a very relaxed fit so adjustments for fitting larger hips is not necessary. It is a fairly quick sew with no complicated closures, like zippers or buttonholes. This would make it suitable for adventurous beginners. It is necessary to sew very neat and careful especially the shoulder pleats and neckline in order to get a nice neckline.



Fabric
Somehow this fabric by See You at Six, that I really loved, ended up becoming a test fabric. I bought it and then seriously did not know what to make of it. I should have known, as grill printed fabrics are actually not really my thing, not even when it is a subtle copper print.... But then there was this match with the Roho Blouse... I love the Roho blouse in this fabric and I love this fabric in the Roho Blouse! I really like the structured look of this Roho blouse in this cotton lawn. But to be honest I think this blouse is even more lovely in a fabric with a bit more drape, like rayon or tencel.

As I helped testing the Roho Blouse I feel it is my duty to tell you a bit more details. This pattern offers a whole bunch of different looks. It comes with 3 sleeve lengths and has two hem options. Depending on your choices this can be a very flowy short sleeved top or a more structured shirt with dramatic sleeves. It can be both casual and very dressy. It is all up to you! 

Pattern: The Roho Blouse by Coffee + Thread
Fabric: Cotton lawn 'Grill Copper' by See You at Six Fabrics (sold out)

3 opmerkingen:

  1. je staat hier heel mooi mee, al volg ik je wel dat ze in viscose waarschijnlijk ook heel mooi zou zijn deze blouse. De kleur staat je in ieder geval ook top dus super dat je de stof toch kocht ook al ben je niet zo'n grid persoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik ben er ook dik tevereden mee hoor! Soms moet je gewoon even uit je comfortzone :)

      Verwijderen
  2. Lijkt me een heel tof patroon! Ik hou van van die look!

    BeantwoordenVerwijderen