maandag 11 maart 2019

Velvet plissé



Dat dit de winter van velours is, dat schreef ik al eerder. Dus konden daar ook nog wel twee velours plissé rokjes bij. Een eenvoudig naaisel met groots resultaat. Het werd direct de basis van een hele outfit, want ik maakte er meteen nog een shirt en knuffelig vestje bij.

This the winter of velvet before. So I thought I'd just as well add two velvet pleated fabric skirts, right?! A simple project with great result. But what is a skirt without a matching top? Right... I simply had to sew a matching top and cuddly vest as well.








Op slag verliefd was ik op de velvet plissé een bezoek aan Samitex met de naailes. Zo'n mooie zee-blauw-groene kleur. Een stof die feestelijk genoeg is voor de feestdagen, maar ook casual genoeg om iedere dag daarna nog gedragen te worden.


Voor het shirt gebruikte ik een jersey met een betoverende print van Verson Puoti waar ik al meermaals verliefd naar had gekeken bij Ansje Handmade. Uiteindelijk bestelde ik hem gewoon. In het echt zijn de kleuren haast nog mooier en intenser dan op het scherm. Het is een hele zachte, iets dunnere tricot, met GOTS keurmerk. Zalig om mee te naaien en zalig om te dragen.


Een bont vestje stond hoog op de verlanglijst van de oudste. Haar vestje van vorig jaar wordt nu gedragen door kleine zus. Helaas had ik niet meer langharig nepbont over. Op het stoffenspektakel vond ik ook geen mooie en zachte langharige vervanging. Dus koos ik uiteindelijk een kortharige, ook fijn en knuffelig...

Naainotities
Het maken van deze rokjes viel me mee. Vlak voordat ik begon, verscheen bij Lotte Martens een handige tutorial voor het maken van een rimpelrok met plissé. Super simpel om te maken, al helemaal omdat deze stof niet omgezoomd hoeft te worden. De enige hobbel was dat de elastiek teveel uitrekte tijdens het naaien. Hierdoor moest ik één van de rokjes achteraf nog innemen.

Voor de oudste maakte ik er een mooi shirtje en vestje bij. Een heel basic patroon voor een shirt uit de Ottobre. Zo'n mooie stof heeft immers weinig extra's nodig. Het is een netjes aansluitend shirt geworden (lees: eigenlijk had dit wel 1 of 2 maten groter gemogen) Ik volgde de maattabel en kwam op maat 116 voor onze 8 jarige. Denkende dat Ottobre ruim valt, ben ik lekker aan de slag gegaan. Het past nu perfect, maar zal volgend jaar niet meer passen, vermoed ik. Ach gelukkig kan kleine zus hem dan nog dragen.

De bont vestjes zijn gemaakt van een min of meer zelfgetekend patroon. Ik gebruikte als basis het patroon van dit vestje uit Knippie 4/2017. Ik verlengde en hertekende de voorkant zodat het open gedragen kan worden.

Zo was er ineens een hele nieuwe outfit ontstaan die toch wel erg goed combineerde met andere kledingstukken in haar kast. Het vestje wordt met veel plezier over haar jurkjes gedragen. En de Roo legging past ook perfect bij deze rok. Soms ontstaat een capsule wardrobe gewoon vanzelf.

Patronen: Rokje aan de hand van tutorial van Lotte Martens, Shirt 34 uit Ottobre 6/2013, Vestje gebasseerd op gilet uit Knippie 4/2007 (aug/sept)
Stoffen: Rokje: velvet plissé van Samitex, shirt: jersey van Verson Puoti (GOTS) bij Ansje Handmade, vestje: nepbont van het Stoffenspektakel


ENGLISH
Love at first sight for the gorgeous velvet pleated fabric. I spotted it when we visited Samitex with a group from sewing class. Such a beautiful seafoam green colour. A fabric festive enough to wear for the holidays, yet casual enough for everyday wear as well!

The top is made from a beautiful imaginative print by Verson Puoti. I had been admiring it for quite some time at Ansje Handmade webshop. In the end I simply decided to buy it. In real the colour are even more beautiful and intense then on screen. It is a lovely organic, soft, slightly thin jersey with good stretch. It is a dream to sew with and even more so to wear it. 

The vests are made from fake fur I got at a big fabric market. Little sis is now wearing big sis' vest from last year. Big sis really missed her vest so I had to make another one for her. Unfortunately I had no long fur left anymore. I tried finding some more but could not find any, so we settled for short fur, also very soft and cuddly...

Sewing notes
I had to build up some courage to work with this pleated fabric. But right when I was ready Lotte Martens published a great tutorial for making shirred skirts with pleated fabric! Making these skirts was a breeze after that, especially as there was no hemming involved! The only hurdle was that the elastic stretched out while sewing. I actually had to take in one of the skirts after sewing. 

For the shirt I used a basic shirt pattern by Ottobre. It turned out to be a very slim fit. I followed the measurement table and thought I should be fine with making a lengthened size 116 for our 8 year old. Especially since Ottobre is pretty wide usually... It fits her perfectly now, but I do not know for how long... Luckily she has a little sis that will be more then happy to welcome this shirt in her wardrobe.

The furry vests are made with a more or less self drafted pattern. I used this vest by Knippie Magazine as a base and redrew the front. 

Without realising it, I put together a whole new outfit that is easily mixing and matching with the rest of her wardrobe. The vest is worn on top of some earlier dresses and her Roo legging goes together perfectly with this skirt. Sometimes a capsule wardrobe just happens :)

Patterns: Skirt: based on tutorial by Lotte Martens, Shirt: pattern 34 from Ottobre 6/2013, Vest: based on gilet from Knippie magazine 4/2007 (aug/sept)
Stoffen: Skirt: velvet pleated fabric at Samitex, shirt: jersey by Verson Puoti (GOTS) at Ansje Handmade, vest: fake fur at fabricmarket Stoffenspektakel.

4 opmerkingen:

  1. Velvet vind ik meestal niet zo mooi maar Velvet plise en dan als rokje kan ik precies wel smaken. Echt toffe outfits ook

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik heb geloof ik een beetje een overdosis velvet ggenaaid deze winter... Blij dat het lente is 😉

      Verwijderen