zondag 31 maart 2019

Challenge accepted - Brooke dress



De afgelopen tijd stikt het van de challenges in de (sociale) naaiwereld. In de challenges worden naaisters uitgedaagd om volgens bepaalde regels te naaien. Zo besloten Guus van Stoffenfeest en MaMarieke onlangs een challenge te organiseren waarbij je drie criteria opgelegd krijgt waar jouw creatie aan moet voldoen. En ik besloot mee te doen... Superspannend want je weet van tevoren dus totaal niet wat je te wachten staat. Ik werd gekoppeld aan Linda van Relax'm Mode. Zij mocht twee criteria opstellen en de organisatoren Guus en Marieke stelden een derde criterium. Met lichte spanning opende ik het document met criteria....

The sewing community is overflown with all kinds of challenges recently. I really liked the challenge two dutch webshop owners (Stoffenfeest and MaMarieke) were organising. You would be challenged to sew by three criteria. Very exciting as you do not know what you were getting into .... I was matched with  challenge buddy Linda of Relax'm Mode. She got to give me two criteria and the organisers added a third one. I was beyond excited on the day we all got to see what kinda trouble we got into.... Slightly nervous I opened the file with all the criteria.....

Gelukkig werd ik direct enthousiast toen ik mijn opdracht kreeg! Mijn creatie moest: 1. gemaakt worden met een niet rekbare stof, 2. knopen bevatten  en 3. voorzien worden van een label. Ik heb besloten om dit jaar aan nog twee andere challenges mee te doen: #sewthatpatternnow en #makeyourstash. Het is de bedoeling dat ik dit jaar voornamelijk naai met de stoffen én met patronen uit mijn voorraad. Kwestie van de stoffenvoorraad en hoeveelheid patronen onder controle krijgen... Al deze criteria samen leidden mij lijnrecht naar een project wat al jaren klaarlag en ik steeds maar uitstelde. Een Brooke jurk van Rosie & Me in een stof van Art Gallery Fabrics. Met deze keuze werd het wel direct een echte uitdaging. Want een aansluitende jurk in een niet rekkende stof die moet precies goed zitten, er kan niet gesmokkeld worden zoals bij tricot..... En dat zo'n jurk niet in één keer goed zit, dat heb ik geweten nadat ik drie (!) proefversies moest maken voordat deze Belladone jurk eindelijk een goede pasvorm had.... Challenge accepted dus!


Gelukkig werden Rosie en ik vrijwel direct goede vriendinnen. Het patroon geeft duidelijke instructies over hoe je verschillende aanpassingen kan doen. Super handig! Dus zo gezegd, zo gedaan en een proefversie in elkaar gezet. En die zat direct perfect!  Woehoe! Soms hoeft het dus niet moeilijk te zijn. Ik ben zo enthousiast over de pasvorm dat ik nu eigenlijk alle patronen van Rosie & Me wel wil maken....

Stofkeuze
Deze stof lag dus al jaren in mijn kast met ook precies dit patroon in gedachten. Het is een katoen met een print van April Rhodes voor Art Gallery Fabrics. Prachtige ingetogen tinten met een aardse ondertoon. Oorspronkelijk wilde ik ook de kraag in dezelfde stof, maar toen ik een perfect bijpassende stof in een lokale stoffenwinkel ontdekte, gooide ik dat plan om. Met een accentstof komt de mooi gevormde kraag nog beter tot zijn recht.


Naainotities
Ik maakte de jurk in maat 36, verbreedde de heupen aan de zijnaden, deed een minieme kleine buste aanpassing en verkorte het lijfje een heel klein beetje aan de voorzijde. Allemaal aanpassingen die in de instructies omschreven zijn. Het naaien van de jurk was best snel gedaan.

Patroonreview
Ik ben echt super enthousiast over dit patroon. In de eerste plaats omdat het een voor mij perfecte pasvorm heeft. Maar misschien nog wel meer omdat de instructies voor het aanpassen van het patroon naar het eigen lichaam zeer helder en uitgebreid zijn. Dit heb ik nog nooit eerder in een patroon gezien en ik was aangenaam verrast. Ik geloof echt dat iedereen met dit patroon en deze instructies een perfect passende Brooke jurk kan maken

De instructies voor het naaien zijn kort en bondig, maar heel compleet. Het is een foto uitleg met instructies in helder taalgebruik. Er wordt uitgegaan van een zekere basis kennis over het naaien van kleding. In tegenstelling tot sommige andere pdf patronen wordt bijvoorbeeld niet heel uitgebreid ingegaan op hoe een blinde rits in een kledingstuk te zetten. Voor mij is dit geen probleem, want ik heb deze basiskennis. En heb je nog nooit met dergelijke technieken te maken gehad dan kan je altijd YouTube raadplegen. Het is ook de vraag of een zeer uitgebreide uitleg voor dit soort technieken echt noodzakelijk is. De foto's bij de instructies zijn duidelijk (hoewel ik zelf lijntekeningen vaak nog duidelijker vind, maar dat is heel persoonlijk). Alleen bij het afwerken van de hals met biaisband was meer uitleg en/of een duidelijker foto handig geweest.

Gelukkig kom je met gezond verstand ook een heel eind. Al met al wat mij betreft niets dan lof voor dit patroon!


Met deze jurk heb ik aan alle drie de criteria voldaan: 1. De jurk is gemaakt met katoen, een niet rekkende stof, 2. Er zitten drie knopen met knoopsgaten op. De knopen hebben vooral een decoratieve functie. Even twijfelde ik of ik de knoopsgaten überhaupt wel zou opensnijden. Maar dat vond ik toch een beetje valsspelen, dus zijn ze netjes open gesneden. 3. Verder heb ik mijn label toegevoegd. Misschien was dat nog wel de grootste challenge... Want eigenlijk vergeet ik meer dan de helft van de tijd mijn label toe te voegen... Ik heb hem heel subtiel aan de zoom vastgenaaid.


Ik zeg: geslaagd voor de uitdaging! Ben je nieuwsgierig wat anderen voor uitdaging kregen en wat ze er van maakten, check dan zeker de hashtag #naaienmetstoffenfeestenmamarieke op Instagram. Zo liet ik mijn challenge buddy Linda iets maken, dat ze anders nooit had gedaan... Of stel je deze uitdaging voor: laat de kinderen de stof kiezen voor een kledingstuk voor je partner....

Patroon: Brooke jurk van Rosie & Me
Stof: Katoen 'Fringe Midnight' door April Rhodes voor Art Gallery Fabrics



ENGLISH



...actually quite relieved. My creation had to contain the following: 1. non stretch material, 2. buttonholes, 3. with a personal label attached. I added two extra criteria as I also joined two other challenges: #sewthatpatternnow and #makeyourstash. So it would have to be made from a pattern in my stash and  with a fabric that has been in my stash for more than six months. This immediately led me to the Brooke dress by Rosie & Me in a beautiful cotton by Art Gallery Fabrics. This project had been on my sewing list for way too long. I was a bit apprehensive at first. Me and fitted cotton dresses have not been the best of friends really. There is no cheating possible with getting the right fit in cotton.... I still remember making three muslins before finally making this Belladone dress....



To my big surprise Rosie and I became best friends from the start! The pattern has very good instructions on how to make adjustments. Very handy! So I just went ahead and made a muslin. And it simply fit perfectly!!! Whoohoo!!!! Sometimes things are actually uncomplicated :)

Fabric
This fabric has been in my stash for years already, with this exact dress on my mind. It is a cotton designed by April Rhodes for Art Gallery Fabrics. Beautiful subdued colours with an earthy undertone to them. Originally I planned on making the collar in the same fabric, until I found a perfect matching solid, that made me change my plans. Using an accent colour makes the beautifully shaped collar stand out more. 



Sewing notes
I made this dress in EU size 36. I widened the hips at the side seams, did a tiny SBA and reduced a little length from the bodice. Alle these adjustments are thoroughly explained in the instructions. The actual sewing was easy and fast.

Pattern review
I am very excited about this pattern! First of all because it fits me like a glove. But more importantly because it has excellent instructions on making the right adjustments to make it fit any body. I have never seen a pattern that is so good at this point. I truly believe that practically anyone can make a good fitting Brooke dress with these instructions.
Sewing instructions are concise but very complete. A certain level of experience in garment sewing is assumed. Unlike some other pdf patterns it does not elaborate on some techniques like installing an invisible zip. This is no problem to me. And to be honest there are plenty of tutorials online so you might actually wonder why those would need to be included in the instructions. The photo's in the instructions are clear, though I personally prefer line drawings. The only point where I would have liked some more explanations and a clearer picture was at finishing the neckline with bias-tape at the point of the zip. But with some common sense it comes together perfectly. All in all I really love this pattern. To be honest I cannot wait to try another pattern by Rosie & Me!


With this dress I fulfilled all three criteria that were set for me. 1. Using a non stretch fabric: cotton. 2. Adding buttons and buttonholes. Even though they are mainly decorative, I did add buttons and buttonholes. For a moment I considered not even cutting the buttonholes open. But that would be cheating, right?! So I was a good girl and did what I was told ;) 3. Add a personal label. This is actually quite the challenge for me. I have my own labels, but always forget to use them.... But this time I did, I sewed them to the hemline. 



So I guess you can say that I succeded in my challenge!! Be sure to check out the hashtag #naaienmetstoffenfeestenmamarieke to see what others made for their challenge! Some of them really did get challenged... I made my challenge buddy Linda make something she had never done before. And imagine this challenge: letting your kids pick the fabrics for something for your husband....

Pattern: Brooke jurk by Rosie & Me
Fabric: Cotton 'Fringe Midnight' by April Rhodes for Art Gallery Fabrics

12 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige jurk!! Super geslaagd en het patroon vind ik ook echt heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is echt héél mooi! Misschien moet ik met mezelf deze uitdaging ook wel eens aangaan :-) Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt een prachtige jurk. Ik denk dat ik ook nog eens een Brooke ga maken want het is inderdaad een toppatroontje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had die van jouw ook al bewonderd voordat ik aan deze begon. Echt een toppatroon inderdaad!

      Verwijderen
  4. Oooooooh Marieke, wat is dit een mooie jurk en wat staat die jou ongelooflijk goed! Ik maakte de jurk nog niet (schaterlach, ik ben voorlopig even uit mijn patroon gegroeid), maar ik beaam zowat alles; het uitstellen, de instructies, de geweldige pas-aan-jou-lijf-aan instructies, de stof, welja, alles eigenlijk. Erg mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! 😘 Ben er zelf ook zo ontzettend blij mee! Toen ik deze maakte dacht ik nog even aan je en dat dit er wel eentje in de stijl van 'Khadetjes' is. Hoop dat je lijf er binnenkort weer in past en anders vragen of je mag ruilen voor het Brooke + patroon. 😉

      Verwijderen
  5. Supermooi! Staat je heel goed 🤩

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super geslaagd! Wat fijn om te lezen dat het patroon zoveel aanpassingstips meegeeft, dat is echt een meerwaarde vind ik. De pasvorm is perfect, de jurk staat je prachtig, de kraagstof is het ideale accent, en ik ben blij dat ik dit patroon na al die jaren nog eens zie langskomen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Eva! Dit is echt zo'n verborgen parel in de patronen wereld....

      Verwijderen