woensdag 3 april 2019

Kolletje pop ...met toversokken!

Al jarenlang lezen wij onze dochters voor uit Kolletje. Fantastische boeken, helemaal in de belevingswereld van kleuters. Het gaat over een meisje die van haar tante gebreide toversokken krijgt. En die sokken doen het echt! Onze jongste dochter geniet nog volop van de verhalen. Wat is er nu leuker dan een eigen Kolletje pop om de avonturen na te spelen of nieuwe avonturen te verzinnen!? Dus maakte ik voor haar verjaardag een eigen Kolletje.... met toversokken natuurlijk!


For years we have been reading Kolletje books to our daughters. They are truly fantastic and really reflect on the daily life of young children in the age of 4-6. The books are about Kolletje, a girl who receives magical socks knitted by her aunt. And those socks really do work! Our youngest daughter still really enjoys the books. So I made her a Kolletje doll for her birthday. What could be more fun than to recreate Kolletjes' adventures or make up new ones?!


Patroon
Het patroon voor deze pop komt uit de enige echte 'De poppen van tante Hilde'. Nog steeds een super leuk boek met vrolijke styling. Alleen al er doorheen bladeren is een feestje! Maar je kan er ook zelf poppen uit maken dus. Ik besloot de blote pop met losse kleertjes te maken. Het is wel zo leuk om zelf poppen aan te kleden. Ik voegde aan het haar twee staartjes toe. En natuurlijk maakte ik twee mega strikken, zoals ook Kolletje die heeft. Voor het jurkje gebruikte ik als startpunt een model uit het boek, maar wijzigde de onderkant tot een ballonrokje. Breien kan deze moeder niet, dus werden de toversokken genaaid met rood witte boordstof.


Stoffen
Een pop is een ideaal project om stoffen te recyckleren. De pop is gemaakt van een oud lichtroze hoeslaken. De jurk maakte ik uit een oude boodschappentas. Zo fijn om dingen op zo'n manier te hergebruiken!

Boeken: Kolletje en Dirk door Pieter Feller en Natascha Stenvert
Patroon: De poppen van tante Hilde- van Hilde Cuppens
Stof: Hergebruikte stoffen



ENGLISH

Pattern
The pattern for this doll is from the book 'De poppen van tante Hilde'. A book written in dutch with a fun styling. I simply love flipping through the pages. But of course you can also make dolls from it. I decided to make the naked doll with seperate clothes. It is just too much fun dressing your own doll, right?! I added two ponytails. And of course some giant ribbons for her hair, just like Kolletje has. I used a dress from the pattern book, but changed the bottom into a balloon skirt. This mother does not knit, so the magical socks are made on the sewing machine as well.



Fabrics
Doll-making is perfect for recycling or using scraps. This doll is made from an old pink bedsheet. The dress and ribbons are made from an old grocery bag that I no longer used. Only for the hair and socks I had to buy some orange felt and a small piece of red and white ribbing. 



Pattern: De poppen van tante Hilde- van Hilde Cuppens
Fabric: Hergebruikte stoffen

2 opmerkingen:

  1. Ik had nog nooit van Kolletje gehoord, maar als ik die prachtige pop zie kan ik mij zo al de speeltaferelen voorstellen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad we genieten hier geweldig van het rollenspel van de meiden iedere dag!

      Verwijderen