maandag 26 augustus 2019

Nostalgie in een t-shirt

Ken je ze nog, cassettebandjes? Nostalgie is dat toch... Wat heb ik hier vroeger veel plezier mee gehad! Mijn eerste echte bandje was van Michael Jackson (toen hij nog geniaal en misschien wat vreemd was, en nog niet van zijn voetstuk gevallen). Maar misschien waren die lege cassettebandjes wel het leukst. Ik herinner me nog zo, hoe ik een eigen radioshow opnam met mijn beste vriendinnetje. En later zelf nummers opnemen van de radio of overnemen van andere bandjes.  En toen ik nog wat ouder was, bleef ik tot 's avonds laat op, omdat het concert van mijn favo band uitgezonden werd. En je moest wel daadwerkelijk fysiek op de knop drukken om dat dan op te nemen. En natuurlijk compilaties maken van je lievelingsnummers en dat op vakantie helemaal grijs draaien. Ruzie krijgen op de achterbank over wiens bandje nu aan de beurt was om op de autoradio af te spelen tijdens de lange rit naar Zuid-Frankrijk (zonder airco, natuurlijk).

Do you remember them, cassette-tapes? Ooooh how much fun did I have with them. My first real tape was by Michael Jackson (at the time when he was considered a genius and also maybe a bit eccentric and not fallen off his pedestal yet). But to be honest the empty cassette-tapes were most fun of course. I still recall making our own radio show with my best friend from school. And as I got older recording songs from the radio or copying other tapes. And as I got even older I remember staying up to late because a concert of one of my favourite band was broadcast. And you would have to physically push the button to record this. Of course preparing for holiday meant working hard on the perfect mixed tape. The tape you would listen to non stop. Getting into arguments with my brother in the back seat about who's turn on the car radio it was during the long drive to the south of France (without air-conditioning, obviously...)


Muziek delen deed je door allebei een oortje van de koptelefoon van de walkman in te doen. Dat het  stereo effect wat verloren ging, dat maakte niet uit. Ik durf te wedden dat menig eerste zoen startte door oortjes te delen... Zwakke plek waren de batterijen. Om ze te sparen spoelde je je bandje dan terug of vooruit met een potlood. Mooie tijden waren dat... De tijden ook dat je in de rij stond bij het postkantoor om 9 uur zaterdag ochtend om concert of festival kaartjes te kopen ......

Ooooh nu moet ik wel stokoud op je overkomen..... Maar geloof me... als je dit alles niet kent, dan kijk jij later vast net zo terug op de tijd dat je je favoiete vlogger nadeed en YouTube filmpjes probeerde te maken of dat je gratis Spotify playlist onderbroken werd door reclame en hoe je in een vastlopende online queue geplaatst werd om festivalkaartjes te bemachtigen... Elke tijd zijn charme en ongemakken ;)


Maar ik dwaal af.... Hahaha! Mijn lief deelt mijn liefde voor muziek. Grotendeels dezelfde muziek ook, geen ruzie tijdens lange autoritten dus 😉 En aangezien we allebei geen millenials zijn delen we ook het nostalgische gevoel bij cassette bandjes. Dus toen ik deze stof in de webshop van Ansje Handmade liet zien werd hij direct enthousiast. En zo kom ik toch weer bij de kern van dit blog: ik naaide een T-shirt!


Veel meer valt daar eigenlijk niet over te zeggen. Het patroon is de Billie van Zonen09. Ik maakte maat 50 en deed geen aanpassingen. O ja het staat hem natuurlijk onwijs goed :)

Patroon: Billie voor mannen van Zonen09
Stof: tricot 'Bandsalat' door Miss Patty voor Lillestoff bij Ansje Handmade (GOTS)

ENGLISH
Sharing music would be done by sharing the headphones. The fact that the stereo effect got lost in it, did not matter. I bet many first kiss started while listening to music on a shared headphone.... Weak spot were batteries. To spare them, we would use a pencil to rewind our tapes. Good times they were.... Also the times you would get in line at the post-office on a Saturday morning before 10 o'clock to buy concert or festival tickets.

Ooooh I must seem ancient to you now... If all this is strange to you then remember, that you will fondly remember how as a kid you started making YouTube videos pretending to be the next big vlogger. Or how your favourite music was interrupted by an ad because you were too short on money to pay for Spotify. And how you were waiting in an online queue to buy those festival tickets. Every age has its own charms ;)



But now I have gotten really off topic... Hahaha! My love shares my love for music. Mostly the same music, so no arguments on long road trips. As both of us are definitely no millenials we both share the same nostalgic feeling for cassette tapes. So when I showed him this fabric at Ansje Handmade he was enthusiastic immediately. And this gets me back to the essence of this blog: I sewed a T-shirt!

There is not much more I can say about it. The pattern is Billie by Zonen09. I made size 50 without any adjustments. And of course I think it looks so good on him!


Pattern: Billie for men by Zonen09 (in dutch!!!)
Fabric: cotton jersey 'Bandsalat' by Miss Patty for Lillestoff (GOTS)

1 opmerking: