dinsdag 27 augustus 2019

Tropische jumpsuit

Wanneer het nieuwe seizoen start, begin ik altijd met bladeren door mijn naaitijdschriften en patronencollectie. Meestal ontstaat er een ellenlange lijst waarvan de helft niet genaaid wordt. Iets met niet genoeg uren in de dag. Deze jumpsuit kwam deze lente direct hoog bovenaan mijn lijstje. En nu aan het eind van de zomer kan ik wel zeggen dat dit niet zonder reden was. Dit is misschien wel mijn meest gedragen kledingstuk van de afgelopen maanden.


When a new season starts I start to flip through my sewing magazines and pdf patterns. Usually I make a list of everything I want to sew. But reality is that more then half of it does not get sewn. Something with too many plans and not enough hours in the day... But this jumpsuit ended up pretty high on my list and actually got made. At the end of summer I can say that this was my most worn outfit over the last couple of months.



Op het moment dat ik deze stof aan dit patroon linkte, vond ik dat niet meer dan een logische keuze. In mijn ogen was dit het perfecte plaatje. Maar mijn partner keek wat bedenkelijk en ook tijdens een naaiweekend werd door sommigen afgevraagd of dat niet wat heftig was.... Maar in mijn hoofd klopte het.... dus ik liet mij niet van de wijs brengen. Gelukkig maar! Want eenmaal klaar is dit het het zelfgemaakte kledingstuk geweest waar ik de meeste complimenten over heb gekregen. En dat in 4 maanden tijd...



Stof- en patroonkeuze
Deze geweldige tropische print kwam ik tegen bij Samitex op het Stoffenspektakel. Het lag er voor een spotprijs. Het is een scubacrêpe, zo synthetisch als maar kan. Ze is perfect voor dit patroon. Iets rekbaar, soepel en niet te dun, waardoor het niet zo tekent en bijvoorbeeld onderbroeklijnen geen issue zijn. Hoewel ik probeer zoveel mogelijk duurzame stoffen te gebruiken, ga ik synthetische stoffen niet persé uit de weg. Aan alles zitten plussen en minnen en dat geldt ook voor bio en synthetische stoffen. Aangezien ik dit patroon niet eerder maakte en een jumpsuit een behoorlijke stofvreter is, durfde ik het niet aan om het direct in een dure stof te maken. De spotprijs trok me dus ook wel wat over de streep.
Dit patroon komt uit Knipmode juli 2017. Maar in de bijlage bij Knipmode maart 2019 staat een soortgelijk patroon. Het patroon is ook als pdf te bestellen. Het is een patroon voor rekbare stof, maar ik vermoed dat het in niet rekbare stoffen ook moet lukken.



Naainotities (of hoe het beter niet kan)
Ik maakte deze jumpsuit in maat 36 met een kleine buste aanpassing. Ik liet de ceintuur en de zakken achterwege. Deze jumpsuit is in principe een makkelijk te naaien patroon. Behalve als je het doet zoals ik... Allereerst maakte ik een fout bij het overtrekken van de patroondelen. Op de een of andere manier is het mij gelukt om de voorkant van de pijpen korter te tekenen dan de achterkant. Het verschil was zo'n 7 cm. Gelukkig ben ik niet zo lang, dus waren de pijpen net lang genoeg. Maar er was zeker geen ruimte voor een brede zoom, dus die is zo smal mogelijk gemaakt. Ik heb een hekel aan gapende wikkeltops, dus besloot ik direct een kleine buste aanpassing te doen. Waar ik geen rekening mee hield, was dat ik daarmee ook wat lengte in het lijf verloor. Ik ging er vanuit dat ik dat wel kon missen, want erg lang ben ik niet. Maar toen de jumpsuit af was, bleek dit wel erg nipt te passen. 'Gelukkig' was het ook helemaal mis gegaan met het afwerken van de halslijn. De combi van naadband met een stof die ik verwerkte als tricot maar minder rekbaar was dan tricot resulteerde in een lelijk uitgerekte halslijn. Dus het bovenstuk moest losgehaald worden, en dan kon ik er net zo goed ook een taillestuk tussen plaatsen om wat lengte toe te voegen.
Al met al komt het er op neer dat ik deze jumpsuit bijna twee keer in elkaar heb genaaid. Maar... in principe is dit een patroon wat zo klaar kan zijn ;)

Patroon: Jumpsuit uit Knipmode Juli 2017 (ook verschenen in bijlage bij Knipmode Maart 2019
Stof: scuba crêpe bij Samitex

ENGLISH



At the moment that I linked this pattern with this fabric I thought it was a very obvious combination. In my eyes this was perfection. But my partner raised his eyebrows and at a sewing retreat some wondered if it would not be a bit much... But in my head it was right... so I did not let myself get off track. And rightly so! This must be the selfmade garment that has gotten the most compliments. I feel like a million dollars in it!



Fabric and pattern
This wonderful tropical print immediately caught my eye at the stand of Samitex at the Stoffenspektakel. It was there for a very low price. It is scuba-crêpe and very synthetic. The fabric is perfect for this pattern. Slight stretch, good drape and not too thin, so no worries about pantie-lines showing (I hate those in jumpsuits!!!). Though I try to use sustainable fabrics for all my makes, I do not avoid synthetics altogether. Everything has its pros and cons, as do organic and synthetic fabrics. I had not made this pattern before. A jumpsuit needs a lot of fabric, so I was not too comfortable making this in an expensive fabric anyway. So this scuba crepe at a good price was just what I needed!
This is an easy pattern for a basic jumpsuit. It is from Knipmode July 2017. A similar pattern was in the addition to Knipmode March 2019. It is available as pdf download as well. It is meant for stretch fabric. My fabric only has a little stretch and I suspect this pattern can easily be made in non-stretch fabrics.


Sewing notes
I made this jumpsuit in size 36 with a small bust adjustment. I left off the belt ties and pockets. This pattern can be a fairly easy and fast make. Unless you do like I did..... First I made an error tracing the pattern: the leg pieces turned out uneven, with 2 1/2 inch difference. Luckily I am short so the legs were still long enough. But no elegant wide hem, instead the smallest hem possible. Because I hate gaping necklines on wrap-tops I did a small bust adjustment. As a result the bodice became a bit shorter. I thought this would not be an issue as I am short. But once finished it was a fairly tight fit. 'Luckily' I completely screwed up the neckline. The combination of adding interfacing and treating the fabric like jersey while it does not have the same stretch as jersey resulted in an ugly stretched out neckline. So I had to unpick that anyway which meant that I could also add a waistband between bodice and legs as well. All in all I think sewed up this jumpsuit twice before I was done. But it can be a very easy and quick sew ;) 

Pattern: Jumpsuit by Knipmode
Fabric: scuba crêpe at Samitex

1 opmerking: