donderdag 19 september 2019

Missie Outfits Naaien

Een tijd geleden toen ik mijn stoffenkast aan het uitpluizen was, bedacht ik mij dat er een reden is dat sommige stoffen soms nodeloos lang liggen te wachten. Het zijn van die stoffen die bij niks anders in je kledingkast passen. Dus dan kan je er wel wat van maken, maar als je het vervolgens niet kan dragen dan heb je er nog niks aan... Dus zorg ik nu als ik een project oppak dat er met de creatie een outfit gemaakt kan worden, ofwel met een bestaand kledingstuk, ofwel door direct iets bijpassend te naaien. Laten we het 'Missie Outfit Naaien' noemen.

When going through my fabric stash a while a ago, I had a moment of epiphany. I suddenly knew why some of my fabrics were uselessly waiting to be made into a garment. Most of those fabrics do not have any match whatsoever with my wardrobe. So even if I were to make anything, there would be nothing to wear it with.... So I decided to start a new mission to make sure I would have something matching in my closet or, if not, then make something matching. I call this 'Mission Sew an Outfit'! 




Toen ik eerder dit jaar besloot mee te doen met de #sewyourstash challenge moesten er ook lang gekoesterde stoffen aan geloven... Zoals deze prachtige bloemenprint van Nani Iro. Ik besloot er een Frances top van te maken. Na een inspectie van mijn kledingkast kon ik niet anders dan tot de conclusie komen dat ik niets bijpassend in mijn kast had hangen. Dus werd deze perfect matchende stof van See You at Six gekocht ( niet helemaal volgens de regels van sew your stash, maar ach...) voor een bijpassende rok. 


Naainotities
De top is de Frances top van Fibremood (gratis!) in maat S. Het is een zeer wijdvallend model die ik gerust één of twee maten kleiner had kunnen maken. Zeker de hals is te wijd. Misschien dat ik een nog een keer boord van ribbelboordstof op zet of anders een bh band lusje in maak, zodat hij niet steeds van mijn schouders glijdt. 
De rok is een deels zelfgetekend patroon. Als basis gebruikte ik het Sandy patroon voor een cirkelrok van FreeSewing. Het leuke aan dit patroon is dat je zelf je maten invoert en je voorkeuren (zoals volledig cirkel, halve cirkelrok en iets daar tussenin). Vervolgens krijg je automatisch het patroon op jouw maten. Dit basispatroon heb ik aangepast door plooien en riemlusjes toe te voegen. Om eerlijk te zijn had ik uiteindelijk wel weer spijt van de plooien. Doordat ik ze net te ver had dichtgestikt viel de rok bij mijn billen precies verkeerd. Het was of mijn billen opgeblazen waren als een ballon en nu probeerden te ontsnappen. Door de plooien een stukje open te maken was het probleem grotendeels opgelost. Maar voor de volgende keer ga ik alleen plooien aan de voorkant maken en aan de achterkant figuurnaden of geen plooien.

Stofkeuze
De stof voor de top is een double gauze van Nani Iro. Een heerlijke stof, die zowel warm als luchtig tegelijk is. Perfect voor hele hete dagen, maar ook prima door te dragen in combinatie met een vest.
De stof voor de rok is een katoen gabardine twill van See You At Six.  Ik vind de kleur en het gevoel van de stof echt geweldig. Maar het heeft wel nadelen. Het kreukt enorm en is niet heel glad, dus blijft bijvoorbeeld aan mijn panty plakken. Voor de zomer met blote benen geen probleem. Maar eigenlijk zou een voering in deze rok noodzakelijk zijn voor de winter. Zonde want ik vind het gevoel van katoen zoveel fijner aan mijn blote benen. De oplossing is eenvoudig.... Ik heb een heel lelijke huidkleurige onderrok voor in de winter ;)

Al met al ben ik heel blij met deze outfit. Het grappige is dat toen ik deze outfit eenmaal af had dat ik er achter kwam dat deze top ook perfect past bij de Marett broek die ik eerder maakte. En had ik dus eigenlijk helemaal geen bijpassende rok nodig. Hoewel...eigenlijk heeft iedere vrouw een vrolijke gele rok in haar kast nodig!

Patronen: Frances top van Fibremood (gratis) + aangepaste Sandy cirkelrok van FreeSewing (vrijwillige bijdrage)
Stoffen: top- double gauze 'Fuccra' van Nani Iro bij Bellelien (uitverkocht) + rok - katoen gabardine twill 'Lemon Curry' van See You at Six fabric bij Ansje Handmade


ENGLISH

When I joined the #sewyourstash challenge on Instagram I forced myself to choose fabrics that had been waiting for too long, like this gorgeous floral by Nani Iro. I decided to make a Frances top by Fibremood. After an inspection of my closet I did not find anything that really matched. So I was forced to make something. I bought (not really in spirit of #sewyourstash....) this perfect matching cotton twill by See You At Six to make a skirt to match. 

Sewing notes
The top is the Frances shirt by Fibremood (free patern!!!). It is a very boxy top. I could have easily made it 1 or 2 sizes smaller. The neckline is definitely too wide now. Maybe I will redo the neckline with some ribbing or I add bra strap guards to keep it from sliding off my shoulders.
The skirt pattern is drafted by myself. I started off with the Sandy circle skirt by Free Sewing. To use this pattern you fill out your measurements and preference for the pattern (like half or full circle skirt and anything in between). Then you get the pattern exactly to your size. I then used this base pattern and added some pleats. In hindsight I kinda regretted the pleats. At first I stitched them closed for quite a bit. It looked like my bum was inflated like a balloon and now tried to escape. After opening up the pleats this issue was solved. However next time I will only make pleats in the front and add darts or leave out the pleats all together in the back. 

Fabrics
The top is made with a double gauze by Nani Iro. Nothing but love for this fabric. It feels cozy and light at the same time. Perfect for hot summer days, but matched with a cardigan it can easily be worn right through winter. 
The skirt is made in a cotton gabardine twill by See You at Six. I really like this fabric and the colour and feel of it. But I do find it creases like crazy. Also it clings to my tights. For summer this is not an issue as I do not wear tights. But I had planned to wear this skirt all year round. I should have added a lining to prevent the clinging, but then I would have lost the natural feel of the cotton which I really like. The solution is simple... I have a very ugly skin coloured underskirt to wear underneath in winter ;)

All in all I am really pleased with how this outfit turned out. The funny thing is, after I finished this outfit I realised that the top also matches with my new Marett pants as well. So actually I did not need to make a matching skirt after all... Though, to be honest, I believe that everybody needs a bright yellow skirt in their wardrobe!

Patterns: Frances Shirt  van Fibremood (free) + adjusted Sandy circle skirt by FreeSewing (voluntary contribution)
Fabrics: shirt- double gauze 'Fuccra' by Nani Iro at Bellelien (sold out) + skirt - cotton gabardine twill 'Lemon Curry' by See You at Six fabric at Ansje Handmade (sold out)

2 opmerkingen: