woensdag 17 juni 2020

Seamwork Lucy


Een nieuwe zomer dus een nieuwe jumpsuit! Niets heerlijker dan het gemak van 's ochtends opstaan, je jumpsuit aantrekken en de dag kan beginnen! Zeker met zo'n  comfortabele tricot versie.

A new summer needs a new jumpsuit! Especially the jersey secret pyjama kinda jumpsuit. How I love getting up in the morning, slipping on my summer suit and start a new sunny day! 
TO CONTINUE IN ENGLISH PLEASE SCROLL DOWN


Dit is de Lucy jumpsuit van Seamwork. Hij stond al een tijdje op mijn agenda, maar ja... zo'n te-naaien-lijst is lang en aan tijd is altijd tekort. Tot nu toe heb ik wisselend succes met Seamwork patronen gehad. Mijn lichaamsverhoudingen komen waarschijnlijk niet goed overeen met de basisvorm van de patronen (zeg maar: mijn A cup is niet hun C cup). Een goede pasvorm bij een jumpsuit is wel cruciaal. Om eerlijk te zijn, was ik dus wat huiverig. Voor de zekerheid maakte ik een proefversie van het bovenstuk. Dit paste bijna perfect! Het was alleen als top al heel tof (bijna jammer dat de proefversie van een weinig flatteuze beige huidkleur was).



Uiteindelijk heb ik het bovenstuk in maat 2 gemaakt en het onderstuk in maat 4.  Ik heb geen aanpassingen gedaan om de de stukken aan de taille netjes passend te krijgen. De taille van de broek is dus iets wijder dan de taille van het bovenstuk. Dit verschil is miniem en kon makkelijk weggewerkt worden. Niet helemaal volgens de regels, maar aangezien de taille toch gerimpeld wordt valt niemand dat op. Het scheelde veel gedoe met aanpassingen aan de broek met zakken.


Aanpassingen
De enige aanpassing die ik aan het patroon heb gemaakt is dat ik de schouderlijn iets minder schuin heb getekend. De schouders stonden richting de hals wat omhoog namelijk. Achteraf zou ik nog een halve centimeter van de binnenkant van de schouder kunnen afhalen, zodat hij nog rechter loopt. Ook in de werkwijze heb ik wat meer mijn eigen zin gedaan. Zo wordt in de beschrijving geen versteviging langs de halslijn geadviseerd. Ik heb de voering van de halslijn, armsgaten en zakken wel verstevigd met vlieselin g785. Zo valt de halslijn mooier en is makkelijker te naaien.


Daarnaast naaide ik langs de hals de naadwaarde vast aan de voering (in het engels heet dit understitching) Op deze manier blijft de voering mooi aan de binnenkant zitten. Ik vond de werkwijze voor de taille-elastiek en veter omslachtig. Dus ik heb het elastiek gewoon door de hele tunnel gedaan en daarna gesloten. Vervolgens heb ik de hele veter door de tunnel gedaan. Daarbij een handige tip: naai de veter of het koord middenachter vast. Zo blijft ze altijd netjes in het midden en kan niet per ongeluk in de tunnel verdwijnen.



Aanpassingen voor een volgende versie
Hoewel ik meer dan tevreden ben met mijn jumpsuit, zijn er altijd kleine verbeteringen mogelijk. Voor een volgende versie zal ik het voorpand aan de middenvoor een ietsie versmallen. De halslijn voorzijde kan een kleine 1 cm smaller. Verder zal ik de schoudernaad 1 a 2 cm naar achteren verplaatsen, hij ligt nu niet perfect op de bovenkant van mijn schouder, maar meer naar voren. De broekspijpen kunnen ook een paar cm korter. Nu heb ik een zoom van 5 cm genaaid.



Stofkeuze en knip avonturen
De stof was één van mijn meest geliefde stoffen in mijn stoffenkast. Het is een tricot van Nosh Organics. Stoffen van Nosh zijn van onwijs goede kwaliteit. Helaas richt Nosh zich nu enkel op de verkoop van kleding.De veter die hier zo perfect bij past is van See You at Six. Bijna had ik het helemaal verpest met één van mijn favoriete stoffen.... Ik kocht het patroon direct nadat het uitkwam. Er bleek een fout in te staan bij de stofbenodigdheden. Een fout die allang verbeterd was, maar waar ik dus geen weet van had. In mijn verouderde handleiding stond dat ik 1.20 meter stof nodig had. Ik had 1.5 meter dus ging enthousiast aan de slag. Gelukkig ben ik een hele zuinige knipper... Want op het eind kwam ik tot de conclusie dat ik niet genoeg had om de voering van het achterste bovenstuk te knippen.



Uiteindelijk heb ik dit patroondeel in twee delen geknipt, waarbij het onderste stuk overdwars op de stof moest. Er loopt dus een naad midden over de voering. De naadwaarde heb ik bewust zichtbaar aan de buitenkant van de voering gelaten, zo is de kans dat dit 'doordrukt' minder groot. Niemand die het ziet. Achteraf kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan... Erg realistisch is het niet dat je een jumpsuit met volledig gevoerd bovenlijf uit 1.20 meter stof kan halen..... Inmiddels is deze fout dus verbeterd. In de werkbeschrijving staat nu dat je tot en met maat 6 bij een stofbreedte van 1.50 de hoeveelheid van 2.7 meter nodig hebt. Beetje overdreven. Ik denk dat als je een beetje zuinig knipt je het waarschijnlijk makkelijk redt met 2 meter. Ik redde het immers bijna met 1,5 meter....

Patroon: Lucy jumpsuit van Seamwork
Stof: Jersey van Nosh Organics (niet langer te koop)

ENGLISH


This is the Lucy jumpsuit by Seamwork. It had been on my sewing list for what seems like forever. But as you know that sewing list... it is as long as time is short. Up until now I have had mixed results with Seamwork patterns. I feel like my body proportions are very different from their base pattern (as in: my A cup is a far cry from their C cup). So I was a bit hesitant starting on this project. The right fit is just crucial for a jumpsuit. To be sure I first made a muslin of the bodice. The fit was almost spot on! Also it turned out to be a very cute cropped top. Too bad I picked a very unflattering  beige kinda colour.

So I went ahead. I choose size 2 for the bodice and size 4 for the bottom. I did not make any alterations to match the width of the waistline. Obviously there was a little difference that I simply eased in. Jersey is very forgiving and the waist is gathered anyway, so nobody us going to notice anyway. It definitely saved a lot of time altering the trousers ánd pocket ánd pocket-facing... 

Alterations
The only alteration to the pattern I made was on the slope of the shoulder seam. The slope was too steep causing the shoulder to stand up at the neckline. I might have even taken off a little more. Also I deviated from the instructions. The instructions do not mention any interfacing. I added interfacing to the lining of the bodice at the neckline and armholes. The facing of the pocket also got some interfacing at the opening. With interfacing it gets a lot easier to sew the square neckline and it prevents stretching out. To make sure the facing stays down neatly on the inside I understitched the seam allowances onto the facing pieces. I found the way the elastic and drawstring are inserted unnecessarily complicated. Instead I simply put elastic through the entire waistline and then closed it. After that I inserted the drawstring around the entire waistline as well. Handy tip: tack the drawstring in place at the center back. This way the drawstring will always be even and will never disappear inside the casing.

Future alteration
Though I am more than satisfied there is always room for improvement. Next time I will take out 3/8" from the center-front. The neckline is just a little wide. Also besides changing the slope of the shoulder, I will also move the seam towards the back. Right now it is sitting more towards the front if my shoulder, instead of on top. Also I can take off 1" from the legs. Now I made a 2" hem.

Fabric and cutting adventures
This jersey is one of my most treasured fabrics. It was part of my last order at Nosh Organics. The quality is exceptional. It really is too bad these fabrics are no longer available outside Finland. I actually almost screwed up this project. When I bought the pattern, it had only just been out. There was a error in the instructions regarding the fabric requirements. It got corrected very shortly after they found out, but I never knew about this and used the old instructions. So in my instructions it said I only needed 1.2m. So I was sure I would be perfectly fine with my 1.5 m... It was only when I came to cutting the bodice lining that I found out I did not have enough. Luckily I am a very economical fabric cutter. 




In the end I had to cut the back bodice lining in two pieces, with the bottom of it cut counter grain. So now there is an extra seam right across the back lining. I left the seam allowance of the lining visible to prevent this extra seamline to press through to the right side of the garment. In hindsight I can slap myself in the face. Because nobody in their right minds will think it is realistic that you can get a jumpsuit with a fully lined bodice from 1.2 m. of fabric... What was I thinking?! Now it says you need 2.7 m for my size. Which I think is quite a lot. If you cut economically you can get this from 2 metres. After all I, almost..., got it out of 1.5.....

Pattern: Lucy jumpsuit by Seamwork (aff.)
Fabric: Jersey by Nosh Organics (no longer selling fabrics) 

2 opmerkingen: