woensdag 6 mei 2020

Retro style


Toen ik net begon te naaien was de retro stijl helemaal hip. 'Het' King Louie overslagjurkje werd veelvuldig nagemaakt met behulp van een specifiek Burda patroon. Eigenlijk ben ik mijn liefde voor deze kleurrijke en vrouwelijke stijl nooit helemaal kwijtgeraakt. Dus was het tijd om maar weer eens een leuk retro jurkje te maken.

When I just started out sewing, the retro style was going strong. King Louie, a dutch fashion brand was selling very popular seventies style wrap dresses. A lot of sewists tried to copy that dress. A particular faux wrap dress pattern by Burda patterns was very popular. Even though my style has evolved since then, I still have a weak spot for the retro style. So I decided it was time to make myself a new retro dress.

TO CONTINUE IN ENGLISH PLEASE SCROLL DOWN



Jaren geleden had ik het simpele overslagjurkje gemaakt. Nu werd het een jurkje zoals ik het aan het begin van mijn naaipassie niet eens had kunnen maken. Met een prinsessennaad, reverskraag afgewerkt met paspel en een rijtje knopen (waar ik gemakshalve de knoopsgaten weg liet). Al met al een tricotjurkje met wat extra's.

Patroon
Dit is de Onion 2064, een patroon voor een aansluitend jurkje van tricot stof. Mocht je je ook aan dit patroon willen wagen, controleer dan goed de maattabel en ook de tabel met de afmetingen van de genaaide jurk. Ik zat tussen twee maten in. Na het bekijken van de de eindafmetingen, besloot ik dat ik het beste voor de grotere maat kon kiezen. Aan dit patroon zou ik zes jaar geleden als beginnend naaister nooit begonnen zijn. Onion is een Deens patroonmerk, met de werkbeschrijving in het.... Deens. Er zitten geen lijntekeningen of foto's bij en ik kan geen Deens. Om die reden heb ik dit een project in de naailessen opgepakt. Toch wel handig om, naast Google translate, een hulplijn achter de hand te hebben. Ik zette de jurk in elkaar zoals ons dat logisch leek.


Stofkeuze
Soms heb ik van die stoffen waar ik direct verliefd op wordt, zonder precies te weten waarom. Even twijfelde ik nog, want de kleuren zijn wel wat heftig, om het zacht uit te drukken ;) Maar bang om een beetje kleur te dragen ben ik nu ook weer niet. En hoe perfect past deze stof wel niet bij een retro jurk?! Het is een jersey van Znok. Stoffen met een goede kwaliteit die ook na vele wasbeurten nog heel mooi helder van kleur zijn. Ik kocht de stof bij Hazeltjes. Een webshop met veel kleurrijke stoffen. Maar ook bij Studio Spatz of Mevrouw Jett kun je ook goed slagen voor vrolijke stoffen voor retro jurkjes.


De knopen zijn vintage. Ik kocht ze op vakantie in de Lake District in Engeland bij een klein antiek winkeltje. De beste souvenirs zijn naaigerelateerde souvenirs toch? Elke keer als ik deze knoopjes zie dan denk ik aan de dag dat mijn lief jarig was, we de wonderschone priorij van Cartmel bezochten en een echte Engelse thee dronken met de allerlekkerste sticky toffee pudding erbij.
De knoopsgaten liet ik trouwens achterwege. In deze drukke stof zag ik geen enkele reden om knoopsgaten te maken die ik nooit zou gebruiken en niemand zou opmerken.


Naainotities
Na de maattabel te hebben bestudeerd besloot ik maat S te maken. Het is een model met weinig overwijdte, oftewel het valt best strak. Voor de jurk definitief in elkaar te zetten op de lockmachine, naaide ik het eerst met grote steken vast. Zo kon ik nog de nodige aanpassingen doen. Uiteindelijk heb ik de volgende aanpassingen gedaan: prinsessennaad aan de buste innemen, een holle rug aanpassing aan de middenachternaad en een aanpassing aan de mouwkop voorzijde. De buste en holle rug aanpassing zijn eigenlijk standaard voor mij. De mouwkop was een verrassing. Er zat teveel stof/rare vouwen aan de mouwkop voor. Dus is de curve van de mouwkop voor wat aangepast.


Na een tijdje dragen kan ik stellen dat ik blij ben met alle aanpassingen, maar dat aan de buste een andere aanpassing nodig is. Nu heb ik de prinsessennaden simpelweg ingenomen. Het teveel aan stof is dus enkel in de breedte weggenomen. Maar ik ben niet 2d en ik merk dat er nog steeds een teveel aan stof in de lengte boven mijn buste zit. Ik moet de jurk regelmatig even naar beneden trekken. Dus voor de volgende versie zal ik het teveel aan stof zowel uit de hoogte en de breedte halen.

Maar voor nu geniet ik gewoon van mijn vrolijke jurk. Een beetje kleur is precies wat we in deze tijden nodig hebben!

Patroon: Onion 6064 bij Hazeltjes
Stof: tricot Trollgren Gul van Znok bij Hazeltjes (uitverkocht)


ENGLISH

Six years ago I would have made the simple wrap dress, but now I choose something with a bit more detail. A jersey dress with princess seams, a tailored collar with piping and a button closure (though I omitted the buttonholes). All in all a jersey dress with plenty of extra's!

Pattern
The pattern for this dress is the Onion 2064. The pattern is intended for jersey fabric and is fitted. Be sure to check the sizing table and also the finished measurements. In the sizing table I was between sizes. After looking at the finished measurements I decided I would be best off going for the bigger size. I would not have started on this project six years ago. It is a Danish pattern company, thus the instructions are Danish as well.... There are no line drawings and I do not speak Danish... So I took this project to my sewing classes. With Google translate and the knowledge of my sewing teacher I could easily construct this dress. 


Fabric
Sometimes I fall in love with a fabric and I don't even understand why. For a while I was hesitant, because this print and these colours are bold, very bold! Now I am not really afraid to wear colours and the print is made for retro dresses. So I decided to simply go for it! The fabric is by Znok Design so I know the quality is outstanding. The colours are very bright and saturated and will stay that way even after plenty of wearing and washing over time. I bought this fabric at Hazeltjes. A webshop where you can find plenty of colourful fabrics. Other places to find organic colourful jersey fabrics for your retro outfits are Studio Spatz and Mevrouw Jett.

The buttons are vintage. I found them in a little antique store in the Lake District in England. Sewing related souvenirs are the best, aren't they? Looking at those buttons I will always remember that perfect day when it was my love's birthday and we went out to Cartmel to visit the priory and had an English tea with the best sticky toffee pudding ever.



Sewing notes
Before stitching this dress up on my serger I first machine basted it together. This way I was able to make some changes. The top was a bit wide around my bust, so I took in the princess seams. I had some excess fabric in the back due to my sway back. So I took in the back seam. These adjustments are quite common for me. I was surprised to find excess fabric at the top front of the sleeve. I adjusted the curve of the sleeve cap to take out the excess.

After wearing this dress for a while I have found that I should have done a proper small bust adjustment. As I have taken in the princess seams I have taken away the excess fabric only in the width. But I am not 2d. I find I still have excess fabric in the length above my bust. I have to pull the dress down in front for it to lay down smoothly. So next time I will do a proper SBA and take out fabric both in length and width.

But for now I will simply enjoy this dress. Bright colours certainly lift the spirits!

Pattern: Onion 6064 at Hazeltjes
Fabric: jersey 'Trollgren Gul' by Znok at Hazeltjes (sold out)

2 opmerkingen: