zondag 26 april 2020

Comfy outfit


De oudste dochter groeit de lucht in. Ik kan het amper bijbenen. En dat heeft tot gevolg dat de juiste maat bepalen soms een flinke uitdaging is. Hoeveel op de groei moet ik naaien en hoe weet ik zeker dat iets niet te klein is?

The oldest daughter seems to grow like crazy. I can hardly keep up... It makes sewing for her quite challenging. How to be sure something is not turning out too small and how much room to grow should I add?

TO CONTINUE IN ENGLISH PLEASE SCROLL DOWN


Mijn twijfel is goed in deze outfit te zien: een perfect passende broek, die dus niet heel lang mee zal gaan. En een top die aan de grote kant is en waarschijnlijk ook volgend jaar ook nog wel past.... Het past allemaal prima en de dochter is er blij mee, dus mij hoor je niet klagen!






Joggingbroek
Voor de broek gebruikte ik het patroon van de Joe jogging van La Maison Victor. Ik had het nog niet eerder gebruikt. Ik vind het een geweldig mooie smalle pasvorm hebben voor mijn dochter. Ik maakte maat 128 en verlengde dit.


De broek maakte ik van een french terry van See You at Six met de bijpassende boordstof. Ik vind deze kleur, Cameo roze, echt prachtig! Om het basismodel toch wat op te leuken maakte ik een sierstiksel langs de zakrand.

T-shirt
Voor de top gebruikte ik het patroon van de Tiny Tulip, een gratis patroon van Patterns 4 Pirates. Een patroon met aangeknipte mouwen en de opties om voor of achter (of geen) overlappende panden te maken. Ik vind het een fijn basis patroon. Vorige jaar maakte ik er ook al één, maar die raakte nooit op de blog. Ik maakte maat 7 en verlengde dit naar maat 8. Dit is een maat groter dan ik een jaar eerder maakte. Maar zoals je ziet is dit toch wel erg groot. Het verschil tussen de twee maten is enorm en een volgende keer maak ik gewoon dezelfde maat als vorig jaar weer.

De stof van het shirt is de jersey 'Rocky' van Elvelyckan Design en kocht ik bij Ansje Handmade. Voor de boord koos de dochter voor de okergele bijpassende boordstof.




Al met al is hiermee een goede start van de lente garderobe gemaakt. Een basisbroek, waar ik nog rustig wat andere shirts bij kan maken. En een top met veel kleuren waar nog rustig wat andere broeken en shorts bij kunnen.



ENGLISH

My struggle is clearly demonstrated in this outfit: a perfect fitting sweatpants, that might not even last through summer. And a top that is so much oversize that it will probably still fit next summer and maybe even the summer after that as well.... It all fits fine, and my girl is happy so we are not complaining!



Sweatpants
For this basic pair of sweatpants I used a pattern from La Maison Victor, the Joe jogging from their 2/2015 issue. I had not used it before. I really like the fit of this pattern on my girl. I made size 128 and lengthened it.



The fabric used is a french terry and matching ribbing by See You at Six Fabrics. I really love this colour called Cameo Pink! To give this basic sweatpants a little extra I made a decorative stitching at the pocket opening.

T-shirt
For the top I used the 'tiny tulip' pattern, a free pattern by Patterns 4 Pirates. I really like this pattern. You can use it to make a basic dolman top or make a tulip front or back. Last year I also made one, which never made it to the blog. For this year I decided to make it 1 size bigger, which is size 7 lengthened to 8. But it turned out to be really a lot bigger... The difference between the sizes really is enormous, both in length and width. I will probably make another one for this summer, but then simply lengthen the smaller size a little bit.

The fabric that I used is a jersey called 'Rocky' by Elvelyckan Design which I purchased from Ansje Handmade. For the neckband our girl chose a yellow ribbing. 

All in all a good start for my girls' spring wardrobe. A basic sweatpants to add some tops to. And a top with several colours that I can easily add some trousers and shorts to.

3 opmerkingen:

  1. Ha, herkenbaar! Oplossingen zijn evt. omslag taillebanden, wat pof in de pijpen en omslagboorden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is een goede oplossing inderdaad. Hier is ook een jonger zusje die te kleine kleding graag overneemt, dat scheelt ook.

      Verwijderen
  2. Leuk setje. De top is nog wat groot maar in mijn ogen al draagbaar. Tof zo!

    BeantwoordenVerwijderen