donderdag 23 april 2020

Adrienne blouse in linnen jersey


Vorig jaar al maakte ik deze Adrienne blouse. Maar op de één of andere manier kwam die nooit hier op de blog terecht. Terwijl een tweede gehackte versie al wel heeft staan schitteren. Tijd voor een inhaalslag!

I made this linen jersey Adrienne Blouse already a year ago. Somehow it never made it to the blog. Whereas a second hacked version already had some time in the spotlight here. Time to change that!

TO CONTINUE IN ENGLISH PLEASE SCROLL DOWN


Stiekem ben ik misschien nog wel meer verliefd op deze zomerse Adrienne blouse van linnen jersey. Twee jaren geleden, tijdens een intens hete zomer merkte ik dat ik steeds meer aangetrokken werd door natuurlijke materialen en kleuren. Zo comfortabel om te dragen.

Stofkeuze
Toen ik in de stoffenkast zocht naar een stof voor de Adrienne blouse, viel mijn oog dus op deze stof. Eigenlijk had ik geen idee wat voor stof het was. Ooit kocht ik het als coupon met het plan er een vestje van te maken om daar vervolgens toch vanaf te zien. Het was een vreemde coupon met een rare knip of scheur erin en een zelfkant was moeilijk te ontdekken. De stof heeft rek, maar geen elastaan. Pas nadat de top af was vertelde mijn naai-juf mij dat het een linnen jersey is.


Deze linnen versie zit een stuk losser dan de tencel stretch jersey versie die ik eerder maakte. Linnen heeft van zichzelf al wat rek en deze stof is daarnaast vrij los gebreid. Bovendien heeft de stof geen elastaan waardoor het minder goed zijn vorm behoudt. Eigenlijk perfect voor deze top. Zou ik bijvoorbeeld een top met strakke mouwen hebben gemaakt dan zouden de ellebogen snel zijn uitgelubberd.


Patroon
De Adrienne blouse is een makkelijk patroon dat snel geknipt en in elkaar zit. Perfect voor beginners dus. Het enige lastige is de halslijn mooi aansluitend op de bovenkant van de mouw te krijgen. Het patroon valt kort. Dus mocht je lang zijn of een lang bovenlichaam hebben dan meet je best even na of een verlenging nodig is. Voor mij is de lengte perfect. Ik draag graag rokken en broeken die hoog in de taille vallen. En daar is deze lengte precies goed bij. Verder is dit patroon aansluitend aan de buste, daarom is het belangrijk een stof met voldoende rek te gebruiken.

Patroon: Adrienne Blouse - Friday Pattern Company
Stof: linnen (blend?) jersey- coupon van Dinie Kleine Nieuwleusen

ENGLISH


Maybe I love this summery Adrienne blouse even more. Two years ago I felt myself drifting towards natural materials and colours. It was hot and nothing felt more comfortable and breezy. 

Fabric
So when looking for a suitable fabric from my stash this mystery fabric caught my eye. I got it on sale years ago. It was a weird remnant with a tear in it and a selvage was hard to find. I bought it with a cardigan on my mind but, somewhere along the line, dropped that idea. The fabric has stretch but no elastane. It was only after finishing that my sewing teacher mentioned that it was probably a linen jersey.

This linen Adrienne blouse is a lot more loose then the tencel stretch jersey version I also made. Linen in itself has some stretch. Also the fabric is fairly loose knit. It does not contain elastane so it does not recover as well as a regular jersey. It is perfect for this top. Would I have chosen a pattern with fitted sleeves then it would have sagged at the elbows in no time at all.

Pattern
The Adrienne Blouse is an easy and fast make. Perfect for beginners. The only tricky thing is matching the neckline to the top of the sleeves. It is quite a short top. So if you are tall or have a long torso you might need to lengthen the bodice. I like to wear high waisted pants and skirts. This top matches perfectly with those. The pattern is fitted at the bust, so be sure to choose a fabric with the right amount of stretch.

Pattern: Adrienne Blouse - Friday Pattern Company
Fabric: linen (blend?) jersey

2 opmerkingen:

  1. Echt een leuke top, het ziet er zalig comfortabel uit. Ik ben ook grote fan van linnen, ik ontdekte twee jaar geleden linnen viscose, kreukt minder en draagt nog altijd super

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Linnen is echt heerlijk, zeker met die hete zomers die we de laatste jaren hadden...

      Verwijderen