donderdag 16 april 2020

Fumeterre - Deer & Doe


Bij sommige Franse woorden kan ik alleen maar zuchten van de schoonheid, zonder ook maar te weten wat het nu werkelijk betekent. Fumeterre,  het klinkt zacht en mysterieus..... Google translate helpt me bij de vertaling ... aardrook, ook wel duivenkervel, Fumaria Officinales... een kruidenplant. Logisch want de Fumeterre rok hoort bij de Botany collectie van Deer & Doe. En die rok.... die is zo mooi als haar naam klinkt.....

Some French words are so poetic, without even knowing the meaning of them. Like fumeterre.. it sounds so soft and mysterious..... Google translate had to help me out. Fumitory, also known as earth smoke, Fumaria officinalis is a herbal plant. It makes sense as the Fumeterre skirt is part of the 'Botany' collection by Deer & Doe. And the skirt.... it is as beautiful as it's name sounds....



TO CONTINUE IN ENGLISH PLEASE SCROLL DOWN

Dit is nu al mijn favoriete maxi rok patroon. Hij valt mooi glad om mijn heupen en is onderaan prachtig wijd. Hij draagt heel comfortabel, mede door de elastiek in de taille aan de rug. Maxi rokken lijken een magisch effect te hebben op hoe ik me voel en beweeg: krachtig en vrouwelijk. Ik houd van het gevoel en het geluid van de rok wanneer ik er in rondloop.


Stofkeuze
Grote, grote, gróte liefde ook voor deze mosgroene linnen van Ansje Handmade. De linnen heeft precies het goede gewicht en soepelheid om kleding te maken. De mosgroene kleur is werkelijk prachtig. Linnen uit Europa is dan ook nog één van de meest duurzame stofkeuzes die je kan maken. Ik was direct verkocht....

Linnen is niet de makkelijkste stof om mee te naaien. Van nature rekt linnen snel uit. Op mijn lockmachine moet ik bijvoorbeeld de differentieel omhoog zetten, net als ik bij een rekbare stof als jersey zou doen. Het vraagt om een zachte hand. Zeker bij zomen en halslijnen moet je oppassen dat je stof niet scheef trekt of uitrekt.


De knopen met het mooie bloemetje in het midden kocht ik bij de locale stof en fournituren zaak. Ze passen precies bij de natuurlijke uitstraling van de rok. Pas nadat ik ze had vastgenaaid kwamen er mooie houten knopen beschikbaar bij Ansje Handmade. Die waren natuurlijk ook perfect geweest....


Maatkeuze
Ik maakte een proefversie in maat 38, passend bij mijn taille. Bij de taille zat hij precies goed. Maar hij gleed net niet mooi over mijn heupen, het gevolg van een slanke taille ten opzichte van bredere heupen. Dus besloot ik 1 cm extra naad te knippen aan de zijnaden van de panden en de tailleband. Misschien was deze extra wijdte in de linnen stof met de natuurlijke rek niet persé nodig, maar beter het zekere voor het onzekere. De taille, die eigenlijk goed zat, heb ik dus ook verbreed. Aangezien de taille een elastiek aan de achterzijde heeft, kan het weinig kwaad daar wat extra breedte te hebben. Achteraf was de extra ruimte aan de taille inderdaad écht niet nodig. De elastiek heb ik flink strak in kunnen zetten en de taille rimpelt wat meer dan aanvankelijk de bedoeling was. Misschien dat dat ik een volgende keer toch de maat van mijn taille pak en een echte brede heup aanpassing doe, zoals dat eigenlijk hoort ;)


Zoomafwerking
De rok valt heel lang. In had dat ook al meerdere keren gelezen. Ik denk dat de gemiddelde (lange) Nederlandse vrouw de rok niet hoeft te verlengen. Met mijn 1m63 moest ik de rok zeker inkorten. Dat had gevolgen voor de afwerking van de zoom. Volgens het patroon werk je de zoom van de rok met een beleg af. Dit is een hele mooie manier van afwerken. Zeker bij een hele lichte stof geeft dat extra gewicht en volume aan de onderzijde, waardoor de rok mooier valt. In deze linnen stof was het niet persé nodig en het zou de rok mogelijk onnodig zwaar maken. Bovendien pastten de originele patroondelen van het beleg niet meer op de, aan de onderzijde, ingekorte rok. Een nieuw beleg tekenen zag ik niet zitten. Vanwege een holle rug/ dikke billen heb ik aan achterkant minder lengte weggehaald dan aan de voorkant. Het beleg op de juiste maat krijgen voor de nieuwe, ongelijke lengte zou moeilijk zijn. Ik moest ook heel zeker zijn over de definitieve lengte. Achteraf nog inkorten is met een beleg lastig. Dus heb ik de beleg afwerking van de zoom laten vallen.  Uiteindelijk heb ik ongeveer 5 cm van de onderkant af geknipt en een dubbele zoom van ongeveer 3 cm, dus 6 cm totaal, gemaakt. Oftewel de rok is ongeveer 11 cm ingekort. Ik hoop dat het voldoende is, want het zou me niet verbazen als er uiteindelijk toch nog 1 a 2 cm af gaat....


Hoe dan ook ga ik zeker goed genieten van deze rok. Heerlijk luchtig in de zomer. Tegelijkertijd zie ik ook zo een mooie winterstyling voor me. Een echte wardrobe building basic dus.

Patroon: Fumeterre van Deer & Doe (gekocht bij Georgette in de opheffingsuitverkoop)
Stof: Europees gewassen linnen mosgroen bij Ansje Handmade

ENGLISH

This definitely is my favourite maxi skirt pattern. It flows smoothly over my hips to become lovely wide on the bottom. Also very comfortable to wear thanks to the elasticated waist in the back. This maxi skirt has a magical effect on me, making me feel very strong, powerful and feminine. I love the way it moves and sounds when I move around.


Fabric
Big, big, bíg love for this moss green washed linen from Ansje Handmade. It has exactly the right weight and drape for garment sewing. The moss green shade is gorgeous. And to top it off for me: European linen is a very sustainable fabric choice. I was sold from the moment I saw this fabric in her shop.

Linen can be a bit tricky to sew with. It has a tendency to stretch out while handling it. On my serger I actually adjust the differential just like I would when serging jersey fabric. Handling this fabric demands a soft and careful hand. Especially making hems or necklines have to be done carefully to prevent stretching out.

The buttons are from a local haberdashery. The flower in the center matches perfectly with natural feel of the skirt. After I attached them Ansje Handmade started offering wooden buttons. Obviously those would have been perfect as well....



Sizing
I started out making a short muslin in size 38, which matches my waist measurement. It fit my waist perfectly, but was slightly too small for my hips. I decided to add 3/8" to the side seams of both the skirt and waist band. It might not have been necessary as the linen does stretch out a little, but I'd rather be safe then sorry. The waist, that was actually a perfect fit, thus became a bit wider. But as it is elasticated in the back it is not really an issue. I did find the back is taken in a bit more then I had expected. So maybe I should have stuck with my original waist size and done a proper wide hip adjustment.



Hemming
I had already read it before: this skirt is lóng! I think the average (tall) Dutch woman can make this pattern without lengthening it. I definitely had to shorten the skirt with my 5'4". Shortening at the bottom had some consequences to hemming the skirt. Originally you are supposed to use a hem facing. This is a beautiful way to finish a skirt. It adds some weight and volume at the bottom which helps the skirt flow nicely, which is especially needed when you are using a lightweight fabric. It is not as necesarry with this linen fabric, it might even add unwanted weight. After shortening the skirt from the bottom I realised I could not use the original pattern pieces for the hem facing. Drawing a new hem facing would be too complicated, especially as I had cut off more from the the front then the back. So I decided to simply drop the hem facing and sew a double hem. I cut off around 2" from the skirt and then did a 1 1/4 " double hem ( 2 1/2" total). So all in all the skirt is shortened by 4 to 5 inches. I would not be surprised if I end up shortening it a bit more if this turns out to be a bit too much floor length.


I am convinced this skirt is going to be one of my favourites in my closet. I love how breezy maxi skirts are in summer. I can see this skirt being beautifully styled for winter as well. A true wardrobe builder basic it is.

Pattern: Fumeterre by Deer & Doe
Fabric: European laundered linnen at Ansje Handmade

6 opmerkingen:

  1. Wat een ongelooflijk mooie rok Marieke, staat je prachtig ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hij is echt prachtig! Chique dat jij weet hoeveel je eraf moet halen met een verschil vooraan en achteraan, want bij mij zou het dan schots en scheef worden vrees ik...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Een tijdje terug kwam ik bij de kringloop een rokspuit tegen. Bij een lange wijde rok werkt dat redelijk, voor kortere rokken is het echt heel handig. Achteraf heb ik gewoon opgemeten hoeveel er af ging. ;)

      Verwijderen
  3. Wat een ongelooflijk mooie rok, en hij staat je ook prachtig.

    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Nicole! Ik denk dat hij nog heel veel gedragen gaat worden 💚

      Verwijderen