vrijdag 12 februari 2021

Pyjama dag - PJ-day


Een van mijn lievelings dingen om te naaien zijn pyjama's. Vooral omdat ik weet dat die ontzettend veel gedragen gaan worden. Niets heerlijker dan een pyjamadag met mooie zelfgemaakte exemplaren. Ook kan ik weer net andere stoffen gebruiken. Stoffen die voor overdag eigenlijk te kinderachtig zijn voor de meiden, zijn perfect voor 's nachts. 


One of my favorite things to sew are pyjamas. Especially because I know they will get a lot of wear. Nothing beats pj-day in beautiful homemade pj's. Also, I like the fact that I can use different fabrics from what I normally would. Fabrics that have become too childish for during the day are perfect for nighttime.
TO CONTINUE IN ENGLISH PLEASE SCROLL DOWN

Patroonkeuze
Voor winterpyjama's volg ik een vast recept: ik pak Ottobre 6/2015 erbij en maak pyjamabroek 35/36 en shirt 15. Ieder jaar weer een grotere maat. Vooral de top met zadelmouw en een hele lichte high-low zoom vind ik heel mooi.


Stofkeuze
Ik bezuinig niet op stoffen voor pyjama's. Ze worden meer gedragen dan de meeste andere kleding, dus een pyjama verdient absoluut een mooie stof. Ze worden ook veel gewassen dus kwalitatief moeten ze ook goed zijn. Deze winter kunnen mijn meiden twinnen met twee pyjama setjes. 



De stof van de roze pyjama lag al heeeeel lang in mijn kast. Het was echt een geval van nu of nooit, want heel veel kun je ook weer niet met maar één meter voor twee pyjama's. En al helemaal niet als er een weeffout in de stof zit. Uiteindelijke koos ik er voor om de panden uit de prachtige print stof te maken en voor de mouwen een andere bijpassende stof te gebruiken. De jongste dochter houdt van dunnere pyjama broeken dus zij kreeg uit de stof van de mouwen ook een pyjamabroek. De oudste dochter houdt van de zachte dikkere broeken dus zij kreeg een pyjama broek van een bijpassende nicky velours van C. Pauli  die ik kocht bij Ansje Handmade.  De bijpassende roze boordstof is eveneens van C.Pauli en bij Ansje Handmade gekocht.


Koala's en onze meiden is dikke liefde. Dus toen deze stof bij Ansje Handmade in de shop verscheen werd dat snel in mijn winkelmandje geklikt. Dit maal had ik wel genoeg stof om twee pyjama tops te maken van de print. Bij een lokale winkel kocht ik de bijpassende stof voor de pyjama broeken. Zo fijn om een mooie match te vinden.  De petrol boordstof is van Fabrilogy en kocht ik bij Hazeltjes.



Wat geniet ik er van om de meiden zo met een zelfde pyjama te zien. Ik smelt gewoon als ik ze zo gezellig en knus samen zie.


Patronen: Ottobre Design 6/2015
Stoffen: Roze pyjama set: jersey 'vogelvlucht' bij Joyfits (uitverkocht) Zephyr nicky velours en Zephyr boordstof van C.Pauli bij Ansje Handmade, gestreepte jersey bij Dinie Kleine Nieuwleusen
Koala pyjama set: Koala jersey van Lillestoff bij Ansje Handmade (uitverkocht), boordstof petrol (750) Fabrilogy bij Hazeltjes, grijze jersey bij Dinie Kleine Nieuwleusen.


ENGLISH

Pattern selection
For winter pyjamas I follow a standard recipe: I pick up Ottobre 6/2015 and make pyjama pants 35/36 and shirt 15. Each year one size up. I especially love the top with the saddle sleeve and slight high-low hem.



Fabric choice I don't skimp on fabrics for pyjamas. They are worn more than most other clothes, so pyjamas definitely deserve a nice fabric. They are also washed a lot, so they must also be of good quality. This winter my girls can twin in two pyjama sets.

The fabric of the pink pyjamas had been in my closet for a long time. It was really a case of now or never, because you can't do a lot with just one meter for two pyjamas. And certainly not when there is also a weaving flaw in the fabric. In the end I choose to make the panels out of the beautiful print fabric and use a different matching stripey fabric for the sleeves. The youngest daughter likes thinner pyjama pants so her pants are also made out of the stripey fabric. The eldest daughter likes soft thicker pants so she got a pair of pyjama pants in matching
nicky velvet from C. Pauli that I bought at Ansje Handmade. The matching pink cuffs are also by C. Pauli and purchased at Ansje Handmade.

Koalas and our girls is big love. So when this fabric showed up in Ansje Handmade's shop, I was quick to drop it into my virtual shopping cart. This time I had enough to make two complete pyjama tops from the print fabric. I found the matching grey fabric for the pyjama pants at a local store. So nice to find a nice match. The petrol cuff fabric is by Fabrilogy and I purchased it at Hazeltjes.


How I enjoy seeing the girls wearing the same pyjamas. I get all butterflies watching them together like this.



Fabrics:
Pink pyjama set: jersey 'vogelvlucht' at Joyfits (sold out) Zephyr nicky velours and Zephyr ribbing by C.Pauli at Ansje Handmade, striped jersey at Dinie Kleine Nieuwleusen.
Koala pyjama set: Koala jersey by Lillestoff at Ansje Handmade (sold out), ribbing petrol (750) Fabrilogy at Hazeltjes, grey jersey at Dinie Kleine Nieuwleusen.

2 opmerkingen:

  1. ♥ voor die zadelmouw
    ♥ voor je keuzes, ik geef je helemaal gelijk, weinig dingen die even veel gedragen worden als pj's.
    Knap werk!

    BeantwoordenVerwijderen