woensdag 27 januari 2021

Going green


Groen is een vaste waarde geworden in mijn kledingkast. En wat past er nu beter bij groen dan... groen zelf?! Alles in dezelfde tint kan een beetje saai worden. Om een outfit dan toch wat 'spannender' te maken kun je met verschillende texturen/stofsoorten werken. Zo is de stylingtheorie in ieder geval ;) Ik denk dat ik me wel kan vinden. De matte rok met een chevron textuur gecombineerd met een glanzende zachte top van velours, een gladde panty met de ruwe suede schoenen maken dat het niet saai wordt terwijl alles in dezelfde tint is. 

Green has become one of my favourite colours in my wardrobe. And what fits better with green than ... green itself?! Everything in the same shade can get a little boring. To make an outfit a bit more 'exciting', you can work with different textures / fabrics. That's the styling theory at least ;) I think I can agree with the advice. The matte skirt combined with a shiny soft velvet top, smooth tights with 'rough' suede shoes lift this outfit from being simply a boring green uniform. 


TO CONTINUE IN ENGLISH PLEASE SCROLL DOWN

Patroonkeuze
Je zou het niet denken als je deze outfit zo ziet, maar oorspronkelijk had ik dit niet zo samen bedacht. De rok maakte ik al een jaar geleden en werd in een andere combi gedragen. En de top droeg ik in eerste instantie heel casual op een jeans.


Het patroon voor de rok is, in de basis, de Mabel van Colette Patterns/Seamwork (niet langer verkrijgbaar). Wel besloot ik het wat aan te passen. Ik heb een aanzienlijk verschil tussen mijn taille en heupwijdte. Een aansluitende rok zonder figuurnaden is dan geen goed idee. Als je de maat op basis van de taille kiest, dan wordt het wel heel strak op de heupen. Wat resulteert in een 'rollade-look'. En kies je de maat op basis van je heupomtrek dan is er teveel stof rond de taille, wat lelijk samen rimpelt op het elastiek in de taille. Ik besloot daarom de maat te kiezen op basis van de heupomvang en twee figuurnaden aan de achterzijde toe te voegen zodat de taille wat smaller wordt. Het werkte perfect!


Het patroon voor de top komt uit Burda Style 1/2018 en keek ik af bij Mijke van Sew it Curly. Al vanaf het moment dat ik haar velours versie op Instagram zag, wilde ik hem ook maken. De stijl heeft wat weg van de Adrienne Blouse van Friday Pattern Company, maar dan echt winter proof. Ik verlengde mouwen van de Adrienne Blouse al eens. Maar ik merk dat ik in de winter mijn rug en hals liever wat meer bedekt houd. Dit patroon is wat dat betreft perfect!  Dit patroon is oorspronkelijk voor geweven stoffen. Ik gebruikte een rekbare stof, dus ik koos een maat kleiner dan ik anders zou doen. Ook maakte ik de mouwen net een tikkeltje smaller, door uit de plooien een beetje breedte weg te vouwen. Dit komt vooral voort uit zuinigheid. Zo kon ik patroondelen veel zuiniger op de stof leggen. Nu kon ik ook voor de oudste dochter nog een sweater maken uit deze stof. Andere aanpassingen aan het patroon zitten in het versmallen naar de taille toe en de afwerking met boordstof aan de hals, mouwzoom en taillezoom. Zo wordt deze best chique top toch wat stoerder en meer casual.


Stofkeuze
De stof van de rok is van Mind the Maker. Het is een lekkere dikke sweat stof die doorgestikt is in een chevron motief. De stevigheid van de stof is perfect voor zo'n aansluitende rok. Oneffenheden en hobbels en bobbels waar ik me toch wat onzeker bij kan voelen, vallen eigenlijk niet op.

De stof van de top is een polyester velours die ik kocht bij Samitex. Ik kocht hem al een hele tijd terug, tijdens een bezoek met een groepje van naailes. Ik was op slag verliefd op de mooie intense kleur. Lange tijd bleef de stof ongebruikt in de kast liggen, met name omdat ik geen bijpassende boordstof kon vinden. Tot ik ineens zag dat een boordstof van See You at Six er perfect bij paste. Sinds ik weet dat bij elke wasbeurt kleine kunststof deeltjes, oftewel microplastics, vrijkomen, zou ik niet zo snel meer voor een polyester velours kiezen. Helemaal nu er ook prachtige katoen velours te verkrijgen is... Maar goed, deze lag al in mijn kast dus dan kan ik hem maar beter gebruiken ook.


Nadat de top af was, en al veel gedragen op een jeans, kwam ik er achter dat hij perfect bij deze rok past. En zo heb ik er ineens een nieuwe lievelingsoutfit bij! 

Patronen: Mabel rok van Colette Patterns/Seamwork (niet meer verkrijgbaar) en Blouse 116 uit Burda Style 1/2018
Stoffen: top van rekbare velours bij Samitex en boordstof van See You at Six, rok van 'Organic Chevron Quilt' van Mind the Maker bij Ansje Handmade.


ENGLISH

Pattern selection
You might almost think that I especially made the top and skirt to go together. But originally I did not come up with this. I made the skirt a year ago and it was worn in a different combination.

The pattern for the skirt is Mabel by Colette Patterns/Seamwork (no longer available). However I did make one important adjustment. I have a significant difference between my waist and hip circumference. Thus a fitted skirt without darts is a bad idea. If I would choose the size based on my waist, it would be very tight on the hips, resulting in the 'squeezed sausage look'. And if I would choose the size based on my hip circumference, there is too much fabric around the waist, which would wrinkle up at the elastic. Therefore I decided to choose the size based on my hip circumference and add two darts at the back so that the waist becomes a bit narrower. It worked perfectly!


For the top I was inspired by a velvet top that Mijke from Sew It Curly made. It is a pattern by Burda Design. It is a similar style to the Adrienne Blouse by Friday Pattern Company, but more winter proof. I have once extended the sleeves on the Adrienne Blouse, but I noticed it does not get as much wear as it should. Mainly because I prefer to keep my back and neck covered in winter, something the Adrienne blouse does not do. The Burda pattern I used is originally for woven fabrics. As this is a stretch fabric, I picked a size smaller than I would otherwise. I also made the sleeves just a bit narrower, by folding away width from the pleats. This is mainly because I wanted to save fabric and this allowed me to lay out the pattern pieces a lot more economically. Now I could also make another sweater for my daughter. Other adjustments to make this pattern work for stretch fabric were: taking away width from the bodice and using ribbing to do a neckband, cuff and waistband finish.
 

Fabric
The fabric of the skirt is by Mind the Maker. It is a nice thick sweat fabric that is quilted in a chevron pattern. The firmness of the fabric is perfect for a fitted skirt. Any humps and bumps that might make me feel a bit insecure, are nicely hidden.

The fabric of the top is a polyester stretch velvet from Samitex. I bought it a long time ago during an outing organised by my sewing teacher. I fell in love with the beautiful intense color. The fabric was left unused in my stash for a long time, mainly because I couldn't find a matching ribbing. Until the exact right colour showed up in a See You at Six collection. Even though I absolutely love this fabric I kinda regret it is a polyester now. Since then I have learned a lot more on microplastics on these fluffy poly fabrics and I would not readily buy it again. Especially now I know that there is beautiful cotton velvet out there.


After the top was finished and already worn a lot with jeans, I found out that it fits perfectly with this skirt. You can imagine I did a litle happy dance suddenly having a new favorite outfit!

Pattern: Mabel skirt by Colette Patterns/Seamwork (no longer available) and Blouse 116 from Burda Style 1/2018
Fabrics: top from stretch velvet at Samitex and ribbing by See You at Six, skirt from 'Organic Chevron Quilt' by Mind the Maker at Ansje Handmade.

2 opmerkingen: