donderdag 13 september 2018

Seamwork Kimmy



Sommige patronen spreken mij direct aan. Vaak belanden ze op mijn immer groeiende naailijst. Maar heel soms hoef ik maar met maar ogen te knipperen en ligt het al op mijn naaitafel. Zoals deze Kimmy jurk van Seamwork. Het bleek een perfecte jurk voor hete dagen, zoals we er zoveel hadden deze zomer.

Some patterns immediately catch my eye. Often they end up on the ever growing to-sew list. But sometimes they do not only catch my eye but also my heart. Those patterns end up on my sewing table within the blink of an eye. This was the case for the Seamwork Kimmy dress. It is the perfect dress for a hot summer, like we had this year.




TO CONTINUE IN ENGLISH PLEASE SCROLL DOWN

De Kimmy jurk is een perfecte jurk om te maken tijdens hete dagen. Niet al teveel knipwerk en weinig complexe naaitechnieken. Zelfs tijdens de extreme hitte lukte het om deze jurk in een paar uur in elkaar te zetten en dezelfde avond te kunnen dragen.


Naainotities
Ik maakte de jurk in maat 2 en verbreedde dit naar maat 6 op de heupen. Seamwork patronen zijn niet op mijn lijf getekend. Seamwork is onderdeel van Colette Patterns en de patronen zijn gemaakt voor vrouwen met een C cup. Ik besloot het bovenstuk één maat kleiner te maken om het gebrek aan vulling te compenseren. Bij een aansluitend model zou ik daar niet zomaar mee wegkomen, omdat rug en schouders te strak zouden zijn. Maar bij zo'n losse pasvorm kan dit prima. Een volgende ga ik zelfs nog een maat kleiner maken. Uiteindelijk nam ik middenvoor en middenachter elk met een dikke centimeter in, rondom is dat totaal zo'n 4 à 5 cm. Dit was ook echt nodig want anders zakten de schouders af. Ook nu het smaller is, gebeurt dit nog steeds een beetje. Je ontkomt daar eigenlijk niet aan met de combinatie van een losse pasvorm en een diepe halslijn voor én achter. De striklinten op de schouders zijn om deze reden ook echt nodig.


Stofkeuze
De stof is een double gauze met geborduurde glinsterende bolletjes van Atelier Brunette, die ik bij Ansje Handmade kocht. Atelier Brunette heeft de afgelopen jaar echt een beetje mijn hart gestolen. Mooie kwalitatieve stoffen, fijne texturen en vooral een prachtig kleurenpalet. Helaas geen bio stoffen, maar wel redelijk transparant over het productieproces. Hoe dan ook, deze stof is een goede match met dit patroon. En helemaal perfect voor de warme zomer. Het is mijn meest gedragen jurk van de afgelopen maanden.
De lintjes waren een gelukkige vondst bij Sostrene Grene. Ze zijn een beetje stijf, maar matchen zo geweldig met de stof. Alsof het zo bedoeld was. Tot mijn verbazing houden ze zich nog goed in de wasmachine ook.


Voor volgend jaar ga ik zeker wat meer projecten plannen met natuurlijke stoffen (katoen, linnen...) Want ik heb gemerkt dat ik dat toch wel heel graag draag. Daarvoor neem ik graag de extra kreukels voor lief.

Patroon: Kimmy van Seamwork
Stof: Double gauze 'chestnut' van Atelier Brunette bij Ansje Handmade


ENGLISH

The Kimmy dress definitely is the perfect dress to make on a hot day. Only a few pattern pieces to cut out, no complex sewing techniques, a true quick sew. Even during the extreme heat I managed to make this dress in a couple of hours.



Sewing notes
I made this dress in a size 2 and widenend this to a size 6 on the hips. As expected Seamwork patterns are not made for my body type. Seamwork is part of Colette patterns and thus drawn for a C-cup. So I decided to size down for the bodice to compensate for the lack of filling in that area (the charts would put me in a size 4). If it had been a fitted dress I would not have gotten away with this as it might end up too tight on my back. But as this is a loose fit simply sizing down worked out fine. Actually for the next I will size down even more. I ended up taking in at both the centerback and centerfront. In total I took out 2 inches, quite a lot! It really was necessary as otherwise the shoulders would drop off. Now that it is smaller this still happens, but not too much. I guess this will always be an issue as it is both loose fitting ánd has a low neckline both in the front ánd back. I am definitely not able to wear this dress without the drawstring in the shoulders.



Fabric
The fabric is a double gauze with shiny embroidered dots by Atelier Brunette that I bought from Ansje Handmade. This brand has really stolen my heart a bit. Beautiful quality fabrics, with nice textures and most of all a colour palette that I adore. Unfortunately their fabrics are not organic. However they are fairly open about their production process. This fabric worked beautifully for this dress. And most of all perfect for a hot summer as it is 100% cotton. It did get the most wear of all my summer dresses. 
The ribbons for the drawstring shoulders are a very lucky find at Sostrene Grene. They are a little stiff, but are such a perfect match with this fabric, don you think?! And to my surprise they held very well in the laundry.



For next summer I am putting some more natural fiber garments on my sewing list. I found out that I really love the feel of natural fibers. So much so that I will take any wrinkling for granted.



Pattern: Kimmy by Seamwork
Fabric: Double gauze 'chestnut' by Atelier Brunette at Ansje Handmade

6 opmerkingen:

  1. Echt een prachtige jurk, ziet er mij een typisch stuk uit voor de zomer van 2018!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zag en las maar reageerde om een of andere bizarre reden niet. Stom, want dit is een héél erg mooie jurk die je prachtig staat. Je watervalexemplaren zijn mooi, maar deze is prachtig. Te koesteren én veel te dragen dus. Ooit, als de zon terug schijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor de mooie complimenten! Reken maar dat deze gekoesterd en heel veel gedragen werd en zal worden!

      Verwijderen
  3. Kan ik je wat vragen? Die stof is hartstikke mooi en nog steeds te vinden online. Is het behoorlijk doorzichtig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is niet heel doorzichtig hoor. Misschien in de hele lichte kleuren wel, geen idee, maar in deze kleur niet.

      Verwijderen