maandag 24 september 2018

Myrtle dress - deel twee / take two


Há... het is echt waar! Jullie aanschouwen hier een jurk die....niet geel is! Na deze, deze en deze jurken zou je kunnen denken dat ik niet anders kan dan gele jurken maken. Maar...het is gelukt en ik maakte eens iets in een andere kleur. Opnieuw een Myrtle dress, maar nu met de nodige aanpassingen en in een andere stofsoort én kleur! Ik voel me bijna avontuurlijk ;)

Can you believe it?! Somehow I managed to create a dress that is... NOT YELLOW!!!! After this, this and this dress you might start to think that the only thing coming out of my sewing room is yellow or at least yellowish. But nooooo, no such thing! Again I made a Myrtle dress but in a different fabric type and a different colour. I am almost starting to feel adventureous ;)



To continue in English please scroll down

Deze jurk, die wel eens het einde van mijn gele fase zou kunnen betekenen (wie houd ik voor de gek?! Ik ben dol op geel.....), werd geknipt voordat we op zomervakantie gingen. Maar de tijd ontbrak om hem nog te kunnen naaien. Met de hoop dat er nog een paar mooie nazomerdagen zouden komen, naaide ik hem na de vakantie toch in elkaar. En ook met de wetenschap dat van uitstel nog wel eens afstel komt ;) En ik had geluk, de jurk kwam vorige week toch echt nog even uit de kast!


Naaitnotities
Net als bij de vorige versie maakte ik dit patroon in maat 2. De kleine buste aanpassing had nog wat verbetering nodig, in de zin, dat ik nu wel gewoon doorlas naar de laatste alinea van de tutorial.... hahaha... Hoe dan ook... nu passen de zijnaden van voor en achterpand wel op elkaar. De armuitsnijding is ongeveer 1,5 cm hoger geplaatst. Een stuk beter zo! De hals aan de achterzijde is flink smaller gemaakt, door aan de middenachter het teveel diagonaal weg te knippen. Bovenaan bij de hals haalde ik het teveel weg en onderaan behield ik dezelfde breedte. De hals achter en de armsgaten werkte ik af met een bies aan de binnenzijde, veel netter zo. En nu heb ik een perfect passend patroon! Ideaal want dit is typisch zo'n altijd-goed-jurk.


Stofkeuze
Deze viscose tricot kocht ik vorig jaar bij Madeline de Stoffenmadam. Ik werd op slag verliefd op de print. Maar toen ik de stof thuis had, moest ik me toch even achter de oren krabben. Het is een prachtige kwalitatieve stof, maar de kleur was net anders dan ik had verwacht (en nee, ik had geen geel verwacht ;)....) De stof was ook dunner, rekbaarder en soepeler dan ik had verwacht. Totaal niet geschikt voor het project wat ik in gedachten had. Maar des te geschikter voor dit patroon! Het is altijd interessant om te zien wat het effect van stofkeuze is. Zoals ik al verwachtte valt de watervalhals veel mooier met een soepele stof. Maar onverwacht was, dat de jurk veel langer werd. De stof is rekbaar en zwaar. Uiteindelijk heb ik twee centimeter ingekort én een bredere zoom gemaakt om hem toch op de gewenste lengte te krijgen. En nog heb ik het gevoel dat deze jurk langer is dan de vorige....


Maar wat een genot is het om deze jurk te dragen! Zo zacht en soepel. Met wat spijt zal ik hem straks bij de zomerkleren opbergen. Of misschien ga ik nog even hard op zoek naar combinatie mogelijkheden voor de herfst. Deze zwarte nep-leren legging eronder vindt ik al best leuk, wat vinden jullie?

Patroon: Myrtle Dress van Colette Patterns
Stof: viscose tricot bij Madeline de Stoffenmadam (uitverkocht)


ENGLISH

This dress, that might just mark the end of my yellow phase (who am I kidding, I love yellow!) was actually all cut out before holiday started. 'Unfortunately' holiday came too soon. I decided to finish it anyways, despite autumn creeping closer, climate is changing after all.... So glad I did, as I did get to wear it for a couple of days.


Sewing notes
Like the previous version I made this dress in a size 2. I perfected the small bust adjustment. All I had to do was read the tutorial to the end (always good advice right?!) Anyway, this time the side seams of front and back actually match. The armhole is raised by 5/8 inch. Much better! The neckline on the back is smaller. I actually redrew the center back diagonally. Armholes and neckline are now finished with binding on the inside, so much neater! Now I really love this pattern, it might just become a wardrobe staple dress!

Fabric choice
Originally I bought this fabric with a completely different project on my mind. I totally fell in love with the print. I purchased online and was a bit surprised when it arrived. The colour was a bit different (no I was not expecting yellow...;)...). Also it was a lot drapier and thinner then I had anticipated. Not suitable for my project at all. But perfect for this dress! It is always interesting what the impact of fabric choice is. As I expected the draped cowl neck is much better in this rayon jersey. What I did not anticipate was what the effect of fabric weight would be. This fabric is so heavy and stretchy that this dress ended up way longer then the muslin. I actually had to take off 1 inch and then make an extra wide hem. And it is still longer!



But oooh what a joy it is to wear this dress! So soft and drapey! I am actually hesitant to put it away with my summer wardrobe. I might just try and make some good wardrobe matches to wear it through autumn. Like this faux leather legging. What do you think?



Pattern: Myrtle Dress by Colette Patterns
Fabric: rayon jersey from Madeline de Stoffenmadam (sold out)

10 opmerkingen:

  1. Nou, deze kleur staat je ook goed hoor! Rood of zwart vest of jasje erbij en je kunt de winter weer door!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook in deze jurk straal je! Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geel staat je mooi maar dit ook. Deze jurk is zoals mijn Brooke, te lang uitgesteld en nu blij dat hij vorige week nog eventjes uit de kast kon. Maar jouw herfstcombinatie lijkt me ook wel tof

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Gelukkig passen onze jurkjes volgende zomer ook nog gewoon :)

      Verwijderen
  4. It's very pretty! That's great you found a winning pattern because now you can just make ALL the dresses in lots of prints and colors! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ewel kijk, deze kleur staat je maar toch hou ik meer van je gele exemplaren - nooit gedacht dat ik dit zou zeggen want geel is er bij ons nauwelijks te vinden, oker, dat wel, geen geel ;). Maar hier komt die waterval dan inderdaad véél mooier uit, moeilijk.

    Bij van die 'flutsige' stoffen gebruik ik meestal wel framilon of iets gelijkaardig om de naden wat te stabiliseren. Ik zou 'm trouwens toch nog een tijd doordragen - een lekker warm topje eronder, een vest erover en perfect herfstgerief. De kleur zit alvast helemaal goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hoeft geen favoriet te kiezen hoor ;)

      Goede tip van die framilon... (hoewel ik het stom spul vindt om te verwerken) Ik vermoed dat het wel zal gaan met dat uitrekken. Gelukkig zit er een elastiek in de taille zodat niet het hele gewicht van de jurk aan mijn schouders hangt.

      Verwijderen