donderdag 6 september 2018

Colette Myrtle

Naast mijn overvolle stoffenkast staat nog een andere kast, een onzichtbare, tjokvol pdf patronen. Merendeels niet gebruikt. MaMarieke daagde ons uit om eens wat met die ongebruikte pdf patronen te gaan doen. Ze riep Maart (ahum) uit tot Digitale Patronen Maand. Meer had ik niet nodig om eindelijk eens de Myrtle jurk Colette Patterns te maken. Vervolgens vergat ik totaal om deze jurk ook in maart nog te bloggen... Maar de uitdaging was om te naaien en niet om te bloggen.... En trouwens beter laat dan nooit, toch???

Next to my closet that is filled to the rafters with fabric stands another... Invisible but packed with patterns, more then I could possibly make in a year... Many of them never used. MaMarieke, a dutch blogger, organised a sewing challenge to use your unused pdf patterns. She called out March Digital Pattern Month. That was just what I needed! So finally I set myself to making the Colette Myrtle dress. And after that I totally forgot to blog this dress in March... The challenge was to sew and not to blog, right?!



Voordat ik aan de slag ging, deed ik eerst wat vooronderzoek. Colette patronen zijn getekend voor vrouwen met een C-cup. Niet de categorie vrouwen waar ik bij hoor, dus dat betekende sowieso een buste aanpassing doen. Verder kwam ik nogal wat kritiekpunten tegen: valt groot, te wijde hals aan de achterzijde en te diepe armsgaten. Al met al genoeg redenen om een proefversie te maken. Maar het liefst wel ÊÊn die zeker draagbaar zou kunnen zijn. En dat is het geworden: een heel draagbare jurk.... met de nodige verbeterpunten.


Het is eigenlijk wonderbaarlijk dat deze jurk nog zo goed past. Ik moest namelijk twee cupmaten wegwerken, geen kleine aanpassing.... Gelukkig heeft Colette Patterns een uitgebreide sewalong met ook een uitleg hoe je dit doet. Heel handig! Toch moet ik ergens de mist in zijn gegaan. Want ineens bleken de zijnaden van de voor en achterpanden ongelijk... Dus foefelde en knipte ik wat en naaide het maar gewoon samen. En eigenlijk zie ik dus echt nergens dat het niet klopt, pfieuw!


Naainotities
Ik maakte maat 2 met buste aanpassing. Zoals verwacht zijn er voor een volgende versie de nodige verbeterpunten. De armsgaten zijn echt te diep. Mijn bh komt er niet boven uit, maar een 2 centimeter hoger zou beter zijn. Gelukkig had ik de buste aanpassing gedaan, waardoor het bovenstuk goed aansluitend is. Als het ook nog te los had gezeten, dan had ik daar serieus inkijk gehad. De hals aan de achterzijde is ook echt te breed. Verder ben ik niet fan van de afwerking: omvouwen en vast stikken. De toch al wijde hals is daar nog een stukje extra door uitgerekt. Bij de volgende ga ik ofwel een bies afwerking doen of het achterpand dubbelen net als het voorpand. Maar voor deze jurk heb ik voor de luie naaisters oplossing gekozen: het teveel aan stof is wegwerken in een platte plooi. Eigenlijk best een leuk detail, dus ik doe gewoon net of dat zo hoort ;)


Stofkeuze
Deze stof lag al een tijdje in de kast. Het is een hele fijne tricot van Art Gallery Fabrics. Ik ben zeer tevreden over zowel hun katoen als tricot. Beiden vallen licht en soepel, iets wat niet altijd het geval is bij katoen en katoentricot. (Als het nu ook nog bio zou zijn dan zou ik met een serieuze verslaving te maken krijgen...) Deze stof heeft net genoeg soepelheid voor een watervalhals. Maar nog mooier is een watervalhals in een viscose tricot natuurlijk.

Dus nu op naar de volgende, verbeterde, versie, de stof ligt al klaar....

PatroonMyrtle van Colette Patterns
Stof: tricot 'Morse Dot Sun' van Art Gallery Fabrics bij Bellelien (uitverkocht)

ENGLISH

Before I started, I did my research on this pattern to find out about the fit. Colette patterns are drafted for a C-cup. I am many things, but definitely not a C-cup kinda gal. So a small bust adjustment would be necessary. After reading some reviews I also found a few points of criticism: the pattern runs big, might have a too wide neckline in the back and armholes too low. All things considered I decided to make a muslin. But preferably a wearable muslin. And that is just what this is, very wearable but also very helpful in pointing out the adjustments to be made for the next one.



I am actually surprised this dress fits so well. I needed to do a small bust adjustment to go down 2 cup sizes, not a minor adjustment. Luckily Colette offers a thorough sewalong including a SBA tutorial. Very handy! Still I must have messed up somewhere as the sideseams of the bodice did not match anymore. So I cheated, cutting away some length in the back and easing in a little while sewing. In the end you cannot even see anything wrong.



Sewing notes
I made size 2 with a SBA As can be expected with a muslin it did show me the adjustments to be made on the next one. The armholes are really low. My bra does not show, but it can easily be raised by 1/2 or 3/4 inch. Luckily I did do a SBA , so the bodice is fitted and stays close to my body, preventing any side cleavage. The neckline in the back is really too wide. Mine ended up even wider as it stretched out while sewing. This is always a risk with finishing a neckline by simply folding over. For the next one I will take in the neck at the back. And do a neat biais finish,  for both the neckline and the armholes. The neckline on this dress was gaping so much that something needed to be done. So I made a boxpleat at the center back. To be honest, I kinda like it this way!

Fabric
This fabric has been in my closet for quite some time. It is a jersey by Art Gallery Fabrics. I really like their cottons and jersey. Both are fairly lightweight and with a nice drape, perfect for garment making (if only it was organic this would be my favourite brand...) This jersey has just enough drape for the draped cowl. But I think a rayon jersey will work even better.

So now on to the next one! It is already all cut out.....

PatternMyrtle by Colette Patterns
Fabric: cotton jersey 'Morse Dot Sun' by Art Gallery Fabrics

6 opmerkingen:

  1. Supermooi! Geel is jouw kleur, geloof ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk jurkje! Handig als je bent om de goeie aanpassingen te doen in het patroon, mooi om te zien!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt een hele mooie jurk, ik zag je 'verbeterpuntjes' per pas toen je er op wees want in mijn ogen is dit een prachtige jurk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Delphine! Het is ook een veelgedragen proefversie. Heel blij met deze jurk en dit patroon. Echt een fijn basispatroon voor een zomerjurkje!

      Verwijderen