donderdag 20 februari 2020

De man-achter-de-vrouw-met-de-naaimachine

De man-achter-de-vrouw-met-de-naaimachine wordt nog wel eens vergeten. Voor kinderen worden hele kledingkasten gevuld met mooie zelf genaaide outfits. Ook wordt er veel aan 'selfish' sewing gedaan. Maar die mannen blijven toch wat achter... Zonde! Want als er iets dankbaar is, dan is het wel naaien voor een man.

The man behind the-woman-with-a-sewing-machine tends to get neglected. Childrens' wardrobes usually get filled with me-makes. Instagram is flooded with 'selfish' sewing projects. But our men seem to be left behind... Really too bad! I find sewing for my man one of the most grateful things to do.




Waarom is dat nu zo geweldig, naaien voor de man in je leven? In de eerste plaats zijn ze vantevoren al heel duidelijk wat ze mooi vinden, althans mijn lief wel. Dus een stof wordt goedgekeurd of afgekeurd. Geen gedoe zoals bij kinderen, die vantevoren 'jaaa mooi!' roepen en achteraf zeggen 'vind ik niet mooi'.... Er hoeft geen rekening gehouden te worden met vrouwelijke vormen, dus een kledingstuk mooi passend maken is een stuk eenvoudiger. Als meisjesmoeder is het een waar genot om eens iets zonder poespas te naaien, want bij mannen geen frutsels, roezels, applicaties, rimpels of weet ik niet wat... Het moet gewoon recht-toe-recht-aan. Dus... is een mannenkledingstuk echt in geen tijd klaar. En misschien wel het leukste: het wordt met zoveel plezier gedragen. De sweater in deze blogpost is vanaf moment één favoriet in de kledingkast van mijn lief en ook zijn cassette t-shirt wordt veelvuldig gedragen. Zijn eerste basic shirt is zelfs al versleten....



Dus wil je je lief verrassen.. naai eens iets voor hem! Gewoon een basic t shirt of sweater. Meer hoeft dat niet te zijn.... Hoewel als je lief meer van de overhemden is, dan heb je er misschien wat meer werk aan ;)

Mooie figuurnaad in de schouder





Na deze pleidooi voor meer aandacht voor de man-achter-de-vrouw-met-de-naaimachine ook nog wat feiten over deze nieuwe favoriet. Het patroon is de 'Cloud Gray' uit Ottobre design Family 7/2017. Ik maakte volgens de maattabel maat 50 en deed geen aanpassingen. (Ik zeg het je ... zo makkelijk naaien voor iemand zonder vrouwelijke vormen...). Ik liet het driehoekje middenvoor achterwege. De stof is een jacquard van Zonen09. Hij lag al tijden in mijn stoffenkast en was ooit onderdeel van mijn allereerste bestelling bij Ansje Handmade.

Patroon: Cloud Gray '4' uit Ottobre Design Family 7/2017
Stof: jacquard van Zonen09 bij Ansje Handmade (uitverkocht)


ENGLISH
Why is it so grateful to sew for the man in your life? First of all men are usually very clear on what they like and don't like, at least mine is. When choosing a fabric it is either yes or no!  Unlike some kids who first say 'yes' and once finished say 'no, I don't like it!'..... Also there are no female curves to take into account when sewing for a man. So pattern alterations, if needed at all, are fairly easy to do. As a girls mom I simply love that it only  takes some straight forward sewing. No ruffles, no gathering, no application, simply... no fiddly bits. So making something for him is easy ánd fast! But what I love most is that the garments get to be worn and loved so much! This sweater is a firm favourite ever since I finished it. The same goes for the tape t-shirt I made him. And this t-shirt has actually been worn out already...

So if you want to surprise your love...make him something! Just a basic t-shirt or sweater will do... Though if your love is more into fancy shirts then you got some work cut out for you...

Now on to some facts about this new favourite. The pattern used is the Cloud Gray from Ottobre Family 7/2017. I made a straight size 50 without any alterations (seriously, how easy is that!?). I omitted the triangle at centerfront. The fabric is a jacquard by Zonen09. It had been laying around in my stash for way too long. Ansje Handmade knows exactly how long as this was part of my very first order there...

Pattern: Cloud Gray '4' from Ottobre Design Family 7/2017
Fabric: Jacquard by Zonen09 at Ansje Handmade (sold out)

5 opmerkingen:

  1. En je man is nog volleerd model ook, mooie foto' s. En mooie trui.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooi stuk en je hebt volledig gelijk, naaien voor mannen is heel dankbaar en op de overhemden na nog snel klaar ook

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is een hééééle mooie sweater, ik hou van de stof en van de manier waarop hij perfect op je ventje zijn lijf gemaakt is. Ik naai ontzettend graag voor mijn man, al heeft het heel lang geduurd voor hij het mij toegestaan heeft en mag ik nu enkel naaien in zwart en grijstinten. Hij wil jammer genoeg ook niet op de foto, maar mijn zelfgemaakte stukken worden hier aan de lopende band uit de kast gehaald, dus ik ben al bij al een gelukkige vrouw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik was ook direct enthousiast over dit patroon voor hem! Mijn lief wil best op de foto maar we hebben samen besloten dat we gewoon z'n gezicht uit beeld houden. Met een eigen bedrijf wil je niet dat als je op afbeeldingen zoekt dat je klanten op een naaiblog komen.

      Verwijderen