donderdag 26 oktober 2017

Love it... or hate it....


Zij had het voor het zeggen, die oudste dochter van mij. En dus werd deze jurk genaaid. Een unieke jurk die ik zelf nooit zo had bedacht.... Tijdens het maken werd ik heen en weer geslingerd. Werd dit nu een 'love it' or.... 'hate it'....

My eldest, she got to chose this time. So I sewed up something I could have have never chosen myself. A one of a kind, love it or hate it.

to continue in English please scroll down


Stofkeuze
Het begon met de stof. Ooit was er bij Stoffenelf een actie '2+1 gratis'. Dus ik koos twee stoffen en zij koos de derde 'gratis' stof. Het werd een hysterische digitale eenhoorn print op tricot. Wat wil een zes of zevenjarig meisje nog meer, eenhoorns gecombineerd met de nieuwe favoriete kleur mintgroen?! Zelf was ik even vertwijfeld, want ....wat moest ik hier nu mee maken? Hij bleef ergens achter in de kast liggen. Tot nu dus....


Patroon
Ik dacht zelf: 'less is more' bij deze stof. Ik dacht... groove dress. Maar de dochter dacht anders en koos resoluut voor deze klassieker: de Princess Castle van Ottobre. Toen ik net begon met naaien was dit één van de allereerste jurkjes die ik maakte. En er volgden nog vele.... Misschien had ik hem te vaak gemaakt, want van de één op andere dag was de liefde over. Na deze had ik niet verwacht deze nog te maken. Maar dat was buiten de dochter gerekend. Die na alle patroonbladen te hebben doorgebladerd resoluut voor dit patroon koos....


Naainotities
Zo zat ik dus totaal onverwacht weer een Princess Castle naaien. De zakken liet ik achterwege. Kwestie van het geheel zo rustig mogelijk houden. Zoals gebruikelijk tekende ik de jurk twee maten kleiner om vervolgens naar de juiste lengte te verlengen. Nog steeds vind ik hem wat ruim om de taille, maar zo heeft ze er nog lekker lang plezier van.


En plezier dat heeft ze. Dolgelukkig is ze met deze jurk en vooral ook supertrots dat zij hem 'gemaakt' heeft. Ik heb hem enkel aan elkaar genaaid, maar zij heeft de jurk gecreëerd. Zij heeft het plaatje in haar hoofd gemaakt van hoe deze jurk er uit moest zien. En dat plaatje klopte helemaal en werd een jurk die echt helemaal bij haar past. En ik... ik geniet van die dochter van mij die steeds meer uiting geeft aan haar eigen identiteit en smaak.  Voor mij is deze jurk absoluut een love it!

Patroon: Princess Castle (Ottobre 4/2013)
Stof: tricot 'sprookjespaard' bij Stoffenelf (uitverkocht)

ENGLISH



Fabric
It started with the fabric. When there was a special offer 'buy 2 get 1 for free', I choose two fabrics myself and let my girl pick one 'free' fabric herself. This crazy wild unicorn digital print is what she choose. What more could a girl want? Unicorns combined with her new favourite colour mint?! But I simply did not know what to do with it. It ended up somewhere on the bottom of the pile. Untill now.



Pattern
'Less is more' would have been my choice for this fabric. I was thinking...Groove dress.  But my girl decided differently and choose a classic: the Princess Castle from Ottobre. When I first started sewing this was one of my very first makes. And many more followed. Maybe I got bored after a while... Because from one day to the other my love faded. After this one I actually thought I would never make this dress again. But my girl decided otherwise. After flipping through all my pattern magazines she was certain that this is what she wanted.

Sewing notes
Quite unexpectedly I was sewing this pattern again. I omitted the pockets, otherwise I think it would become too much. As usual I cut two sizes smaller and then lengthened it. It is still a bit wide at the waist, but I guess that way she gets to enjoy it longer.



Because she sure enjoys her dress. She is so proud she 'made' it. And so she should! I only put the thing together, but she created it. She had this vision in her head. And it resulted in a dress that suits her so well. And I.... I enjoy how my girl is expressing her own identity and taste. For me this dress is absolutely a love it! 

Pattern: Princess Castle (Ottobre 4/2013)
Fabric: jersey with digital unicorn print at Stoffenelf (sold out)

8 opmerkingen:

  1. #schaterlach het woord hysterisch vind ik ongelooflijk goed gekozen ;). Dit is een stofje dat ik zelf nooit of te nooit zou kiezen maar hé, zij koos, zij ontwierp wat deze jurk tot een absolute voltreffer maakt, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze laat ik NIET aan mijn unicorn-liefhebbende dochter zien ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ‘O help!’ Dacht ik ook toen ik een tijdje geleden die eerste hint op instagram zag. Elke meisjes-mama herkent zo’n smaak-clash en bijbehorende overwegingen wel, vermoed ik. Ze draagt de jurk geweldig goed! Een ‘love it!’ Is helemaal op z’n plaats!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is misschien niet mijn favoriet, maar het eindresultaat valt me meer dan mee. Het is gewoon helemaal haar jurk!

      Verwijderen
  4. de stof op zich is inderdaad een help, wat nu stofje maar het resultaat vind ik zeker en vast ok en al helemaal als zij het zo gekozen heeft, want één ding is dan zeker, die gaat ze verslijten ;-) tof gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is met grote voorsprong haar favoriet! En stiekem hoop ik dat ze dat zachtheid van See You At Six niet zal kunnen weerstaan. Voor als deze in de was zit.....

      Verwijderen