woensdag 31 augustus 2016

Bridgetown Backless #sewwhatyouwear


Het was duidelijk een gevoelige snaar die ik raakte met mijn #sewwhatyouwear blogpost. In één dag werd het vaker dan ieder andere post op mijn blog aangeklikt. Een enkeling vertelde te dragen wat ze naait en te naaien wat ze draagt. Waarvoor hulde en lichte jaloezie. Maar uit het merendeel van de reacties op mijn blog en facebook kwam herkenning naar voren. Nu was ik zelf al een tijdje bezig met dit onderwerp. In eerste instantie kwam mijn 'selfish' sewing stil te liggen. Maar langzaamaan heb ik al een duidelijker beeld gekregen van wat ik wil dragen en dus naaien. Ik maak bewuster een keuze voor een patroon en stof. Missie #sewwhatyouwear heeft daarom al één succesvol resultaat, woohoo!!

I definitely touched a sensitive nerve in the sewing community when I wrote my blogpost on whether I actually sew what I like to wear. Within a day twice as many people read my post as my previously most read post. I was flabbergasted by the interest in this subject. A few mentioned they tend to sew what they wear and wear what they sew, which I admire and envy.... But in most reactions on facebook and my blog I found recognition. Before I wrote my post I had already been pondering over the 'wrong' choices for patterns and fabrics for some time. At first it completely stopped my selfish sewing. But once I got a better grasp on what I like to wear I found myself more conscious in choosing the right pattern and fabric. So my mission #sewwhatyouwear already had its first success at the start of summer, whoohoo!!


PLEASE SCROLL DOWN FOR ENGLISH



Het patroon van deze jurk is de Bridgetown Backless Dress van Sew House Seven. Hij kan gemaakt worden in zowel rekbare en niet rekbare stoffen. Maar wie mijn vorige blogpost las, zal begrijpen dat ik deze jurk in tricot maakte.... Hoewel de verleiding best groot was om deze jurk in één van de prachtige See You at Six stoffen te maken... Maar verleiding daar doe ik even niet aan, want ik heb een missie: #sewwhatyouwear. En dit missie-onderdeel is geslaagd. Deze jurk wordt vaak gedragen! Als het weer beter zou hebben meegewerkt deze zomer (of ik naar een warm land op vakantie was gegaan in plaats van naar Kopenhagen) dan had hij amper de binnenkant van de kast gezien. Zo fijn voel ik mij in deze jurk!


Het is een ogenschijnlijk simpel zomerjurkje....tot je de achterkant ziet. Het is deze open rug waar ik meteen verliefd op werd en nog steeds ben! Het maakt dat de jurk zowel heel casual gedragen kan worden met mijn birckenstocks eronder. Maar met een paar mooie hakken eronder kan ik er ook zo mee naar een zomerfeestje. En met een legging en laarzen kan ik ook er zo mee naar een concert!


Vanwege de rug begon ik wel met enige twijfel aan deze jurk. Zou hij niet van mijn schouders glijden? Zou je niet mijn bh bandje zien? Zou er geen zij-inkijk zijn? Eenmaal af zijn al mijn twijfels weggenomen. Ondanks de open rug glijdt hij niet van mijn schouders, er is geen bh-band te zien (wat voor mij niet persé een probleem zou zijn, ik kan ook bh-loos door het leven #elknadeelheefteenvoordeel) en ik voel me niet onzedelijk bekeken!


Details: de stof
De stof die ik heb gebruikt is een wat zwaardere viscose tricot van Swafing, gekocht bij Noeks. Hij draagt echt heerlijk! Ze zou ook ideaal zijn voor herfst/winter naaisels. Deze kleur is al uitverkocht maar hij is nog wel te verkrijgen in zwart/antraciet, niet mijn kleur, maar ik weet dat er vrouwen zijn die dit niet kunnen weerstaan... Het was een beetje een risico om deze stof voor dit patroon te gebruiken, maar het pakte gelukkig heel goed uit. Door de zwaardere tricot is de halsafwerking wat dik geworden. Ook is de openvallende rug misschien net iets mooier met een dunnere soepeler tricot (hoewel dan misschien juist wel een bh bandje te zien zou zijn!). Maar behalve deze kleine minpuntjes ben ik verder super tevreden met de combi van deze stof met dit patroon.


Details: het patroon
Dit patroon is een lekker snel klaar project. In 1 dag geknipt en genaaid, dat is een unicum voor mij (dat ik alleen thuis was hielp ook mee)! Het is een Engelstalig patroon met duidelijke en uitgebreide uitleg met tekeningen.  De enige aanpassing die ik heb gedaan is de bies voor de voorzijde iets korter knippen, zodat de hals niet zou uitrekken/omflappen. Bij een volgende versie zal ik de hals aan de voorzijde misschien net een halve centimeter uitdiepen. Voor mijn gevoel zouden de hals en schouders dan mooier kunnen vallen, want nu schuift de schouderlijn net iets naar voren. Maar dit kan ook aan de wat zwaardere stof liggen.

Blij met deze jurk en fotograaf van deze foto, dochter T.
Patroon: Bridgetown Backless van Sew House Seven, aangeschaft bij UpCraftClub
Stof: Swafing viscose tricot bij Noeks (uitverkocht) ook in zwart

ENGLISH



This is the Bridgetown Backless Dress by Sew House Seven. It can be made in both stretch and non stretch fabrics. For those of you who have read my previous post on sewing for myself will know that I obviously choose stretch fabric! Even though I was very tempted to use a delicate viscose fabric of the newest See You at Six collection. But right now I don't do temptation, I am on a mission: #sewwhatyouwear... And I succeeded in part I of my mission. I have worn this dress a lot! If we would have had a better summer (or if we would have gone to the south instead of Copenhagen) then I think I might have worn this dress every day! I feel great wearing this dress!


It is a seemingly simple dress, until you see the back. It is the back I loved from the moment I saw it, and I still do now! It can be worn very casual with my birkenstocks. But with some high heels it is dressy enough for a garden party in summer. I can also combine the dress with a legging and boots to go to a concert. So for me this is almost an all season dress.

I was a bit hesitant for this pattern at first. Would it not slide off my shoulders? Would my bra strap show? Would I have indecent exposure from the side? But actually non of this is the case. 


Details on the pattern and fabric used

I used a somewhat thicker jersey fabric. This was a bit risky, but it worked out fine. The neckline finishing ended up a little bit thick. And maybe with a lighter fabric with more drape the back would fall a little better (but then probably my bra strap would show!) But other then that, I really feel fabric and pattern work perfect together.



Nothing then praise for this pattern! It sews up in no time! I managed to cut and sew in 1 day! Being home alone helped ;) It comes with very clear instructions with drawings. The only alteration I made was to was cut the neck-binding for the front slightly shorter in order to prevent stretching out the neckline. Maybe next time I might deepen the front neckline 1/2 centimeter. The neckline falls slightly high which might cause the shoulders to shift a bit forward. But this might also be due to the heavy fabric. So I would be very cautious doing such an alteration.



Pattern: Bridgetown Backless by Sew House Seven, purchased at UpCraftClub
Fabric: Swafing jersey

30 opmerkingen:

  1. De jurk is niet alleen prachtig, je staat er ook geweldig goed mee... op naar meer Selfish Sewing ;) - allé, de draagbare soort dan #schaterlach

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaaa! De laatste zomerjurk is net af... En nu op naar de herfst/winter!

      Verwijderen
  2. Super mooi en ja jij ziet er beeldig uit. Een perfect model voor jou, mooie stof en perfecte kleur. Heel veel hartjes voor dit kleedje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow! Mooie jurk. Kan me voorstellen dat je die vaak en graag draagt :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ben ook extra blij met het mooie weer van de laatste tijd!

      Verwijderen
  4. Amaaaai, dat is me echt wel een schoon kleedje!! Echt prachtig!! De stof staat je heel,goed en wat een mooi model, zeker met die rug idd!! Ik kan geloven dat je die graag en veel draagt!! Ik heb 'm gepind ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat geweldig dat je meteen aan de slag bent gegaan. Zag de jurk al op instagram voorkomen. Ga zo door en ben benieuwd naar je volgende creatie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is echt wel een proces waar ik door ga. Niet alleen mijn naaiproces ligt onder de loep, maar ook het terugvinden van mijn stijl na het krijgen van 2 kinderen. Leuk en spannend!

      Verwijderen
  6. Oh waaw, wat een prachtige jurk!!!! Ik vind je er echt heel mooi mee staan. Vanaf nu kan je mijn slagzin dus ook gebruiken ;-) (naaien wat je draagt en dragen wat je naait ;-)). Kan je me even verklappen hoe je de rek zo mooi in de jurk naaide? die lijkt me perfect namelijk. ik ben op het moment met zoiets aan het sukkelen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Geweldige slagzin! De rek loopt door een tunnel. De tunnel wordt op dezelfde manier gemaakt als bij het Candy patroon van LMV. Hij is dus niet meegenaaid. Ik heb wel eens elastiek meegenaaid en dat kan inderdaad een lastig klusje zijn. Als het elastiek naderhand uitgerekt blijft dan helpt even overheen strijken nog wel eens.

      Verwijderen
    2. Hij, zo doe ik het inderdaad ook... En het lukte bij mij uiteindelijk ook.

      Verwijderen
  7. Heel herkenbaar de het sew what you wear dilemma, ik ga jouw voorbeeld proberen volgen. Jouw jurk is alvast geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Denk dat het voor velen een lastig dilemma is..... Ben benieuwd wat er de komende maanden bij jou onder de naaimachine en op de blog verschijnt!

      Verwijderen
  8. Waw! Dankzij jouw reactie op mijn blog ben ik op jouw blog terecht gekomen en ik word hier al meteen omver geblazen door een supermooie jurk die ik mezelf ook zie dragen! Ze is beeldig! Pinnen maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dit is echt een prachtige jurk! echt waar wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie jurk en hij staat je prachtig! En de stof die je uitkoos valt ook zo mooi. Sew what you wear, je hebt gelijk en het past ook helemaal in de trend van de capsule warderobe! Je hebt mij ook aangestoken hoor ; )

    BeantwoordenVerwijderen